Järjestyssäännöt

Evästystä kouluelämään eli järjestyssäännöt

1. Sääntöjen tarkoitus

Koulu on oppilaalle valmentautumista tulevaisuuteen ja yhteiskunnan täysivaltaiseen jäsenyyteen. Suullisilla ja kirjallisilla säännöillä luodaan turvallista oppimisympäristöä, jossa oppilaisiin kohdistuva ohjanta on johdonmukaista.

2. Tavoitteena yksilön kunnioitus ja yhteisvastuu

Oppilailla, kuten henkilökunnallakin, on oikeus työskennellä rauhallisessa ilmapiirissä. Oppitunneille ei kuulu ylimääräinen, keskittymistä häiritsevä puuhailu kuten välipalan napostelu tai kännykän käyttö. Käytävien, ruokasalin ja juhlatilaisuuksien ruuhkissa on viihtyvyys kiinni huomaavaisuudesta.

3. Päivittäistilanteet

Oppitunnille, ruokailuun ja välitunnille mennään viivyttelemättä. Luvallista välitunninviettoaluetta on koulun ja liikuntahallin välinen pihakaistale sekä hiekkakentän lähilaita.

Tupakointi ja päihteiden käyttö on koulunkäyntiin liittyvissä tilanteissa kielletty.

Kanslia päivystää oppilasasioita varten (bussikortit, lokeroiden vuokraus, lukujärjestyksen epäselvyydet jne.) klo 9.00 - 12.00.

Kesken päivää sairastuvan oppilaan kunnon tarkistaa ennen kotiin lähettämistä terveydenhoitaja tai opettaja.

4. Mahdolliset omaisuusvahingot

Vaurioista vastaa pääsääntöisesti niiden aiheuttaja. Arvotavaran tuomista kouluun on syytä välttää, koska koulun ei ole mahdollista korvata kadonnutta tai vaurioitunutta oppilaan omaisuutta. Kouluyhteisössä ei saa kenenkään omaisuutta tärvätä eikä luvatta ottaa.

5. Poissaolot

Huoltajan tulee tiedottaa koululle, kun oppilas on sairauden tai tärkeän perhesyyn takia koulusta poissa. Selvittämättömät poissaolot johtavat luokanvalvojan yhteydenottoon.

6. Ei-toivotun käyttäytymisen oikaisu

Oireilevaa alaikäistä ei saa jättää pärjäilemään yksikseen, joten kouluyhteisön aikuisilla on velvollisuus puuttua oppilaan huolestuttavaan käytökseen. Tilanteeseen tarttumisen keinoja säätelee peruskoululaki.

KASVATUSKESKUSTELU (josta asia voidaan ohjata oppilashuoltohenkilöstön käsittelyyn) - luokassa häiriköinnistä, luokasta poistojen alkaessa toistua - koulumenestyksen äkillisesti heiketessä tai vaihdellessa - kiusaamisen ensi oireista - poissaolojen alkaessa kertyä

REHTORIN PUHUTTELU (josta asia voidaan ohjata koulun ulkopuolisten asiantuntijoiden käsittelyyn) - runsaista poissaoloista - kännykän luvattomasta käytöstä oppitunnin aikana - huonosta käytöksestä - yli äyräiden kuohuvasta maltinmenetyksestä (törkeä haistattelu tms.)

JÄLKI-ISTUNTORANGAISTUS - toistuvasta myöhästelystä tai toistuvasta ohjeiden ja tehtävien laiminlyönnistä - toiseen käsiksi käymisestä, tappelusta, oppilastoverien epäasiallisesta kohtelusta - ilkivallasta, varastamisesta - tupakoinnista

REHTORIN KIRJALLINEN VAROITUS - vakavasta kouluyhteisön työrauhan häirinnästä.

MÄÄRÄAIKAINEN KOULUSTA EROTTAMINEN, jonka ajaksi määrätään kotitehtäviä - vaarallisesta väkivaltaisuudesta - törkeästä kiristämisestä tai törkeästä uhkailusta - toimeenpanee opetuslautakunta

7. Yhteistyö ja yhteishenki

Koulun tapahtumista, oppilaan edistymisestä ja mahdollisista ongelmista tiedotetaan kotiin. Kodin toivotaan oppilaan tilanteen muuttuessa myös ottavan yhteyttä kouluun päin.

Koulun kehittämistä pohditaan paitsi opettajankokouksissa, myös oppilaskunnan hallituksen kokouksissa ja vanhempainilloissa sekä kouluyhdistyksen kokouksissa. Työpaikasta ei voi tehdä huvipuistoa, mutta uskomme yhteishengen vahvistavan viihtyvyyttä.

Päivitetty 14.9.2023