Arvot

Vehkojan koulun toiminnan lähtökohtana on jokaiselle kuuluva ihmisarvo. Oppilas, jolle kehittyy terve itsetunto, näkee tulevaisuuden valoisana ja ymmärtää ihmisarvon merkityksen.

Yksilön kunnioittaminen

Koulussa kunnioitetaan jokaista yksilönä, suvaitaan erilaisuutta ja otetaan huomioon kulttuuriset erityispiirteet. Kouluyhteisö huolehtii, että kaikilla on fyysisesti ja psyykkisesti turvallinen oppimisympäristö. Kiusaamistapauksiin puututaan välittömästi.

Vuorovaikutustaidot

Oppilasta rohkaistaan ystävällisyyteen ja hyviin tapoihin sekä vastavuoroiseen, avoimeen ja ymmärtävään keskusteluun. Oppilaalta vaaditaan hyvää käyttäytymistä esim. ruokailtaessa. Käytöstapoja opetetaan ja valvotaan sekä tunneilla että erilaisissa juhlissa (itsenäisyyspäivälounas, joulu- ja kevätjuhla) ja tilaisuuksissa (joulu- ja kevätkirkko, näytelmä- ja musiikkiesitykset auditoriossa). Erityisesti alaluokilla opitaan ryhmissä ja luokkayhteisössä työskentelemään itsenäisesti

Vastuullisuus

Tavoitteellinen työskentely edellyttää vastuun ja vapauden tasapainon hallintaa. Oppilaalle ja hänen vanhemmilleen kerrotaan, miten yläkoulun ja alakoulun opiskelu poikkeaa toisistaan. Jokainen työyhteisön jäsen on omalta osaltaan vastuussa mm. työrauhan säilymisestä. Välituntivalvonnat käytävillä ja ulkona hoidetaan yhteisvastuullisesti. Häiriötä aiheuttavan oppilaan käyttäytymiseen puututaan.

Yrittämishalu

Oppilasta kannustetaan omaa työtään arvostavaan opiskeluun. Toisaalta häntä kasvatetaan kestämään pettymyksiä ja sietämään rakentavaa kritiikkiä.

Itsetuntemus

Koulu tukee oppijan yksilöllistä kehittymistä, korostaa omaa ajattelua ja omien vahvuuksien löytämistä. Erityisopetus, tukiopetus ja henkilökohtaiset opiskeluohjelmat tukevat oppilasta ja ehkäisevät syrjäytymistä. Kaikille opiskelunsa päättäville pyritään löytämään jatko-opiskelupaikka.

Päivitetty 15.5.2017