Hyvinkään pyörähdys

Hyvinkään pyörähdys kiertää lähes koko ydinkeskustan noudatellen pitkälti talvisia hiihtoreittejä. Pyörähdyksen väylät ovat kahta lisälenkkiä lukuun ottamatta hyväpohjaisia ulkoilureittejä ja huolto- tai pyöräteitä. Perusreitti (26,1 km) soveltuu ajettavaksi myös ns. normipyörällä, mutta maastopyörän leveillä renkailla meno on toki tasaisempaa ja muutamien pehmeiden paikkojen ylitys sujuvampaa. Reittiä voi lyhentää 3,9 km jättämällä Lehtolan kierroksen pois ja ajamalla suoraa Martin aallopilta (radan alittava kivetetty tunneli) Tehtaansuon eteläpuolitse Tanssikalliolle. Toisaalta lisää pituutta saa kiertämällä ”Sonninmäen sakkorinkiä” (Puolimatkan lenkki 2,1 km), jolla on mukavasti myös korkeusvaihtelua tai ajamalla maastopohjaltaan hieman haasteellisemman Nikinharjun lenkin, jolla on mittaa 4,1 km.

Hyvinkään pyörähdys ja sen lisälenkit ovat ajettavissa molempiin suuntiin, mutta suositeltavaa on kiertää ne vastapäivään. Reitit ovat vaativuusluokaltaan helppoja.

Pyöräilyn turvallisuus

Hyvinkään pyörähdyksen reitit kulkevat pääasiassa moottoriajoneuvoilta suljetuilla väylillä, mutta katujen tai teiden ylityksiä on kymmenkunta ja kevyen liikenteen risteyksiä lukuisia. Vaikka risteyksistä on maastossa varoitusmerkit, kannattaa vauhtia hiljentää ja näin varmistaa oma sekä muiden turvallisuus. Hämärässä ja pimeällä ajettaessa turvallisuutta lisäävät pyörän valot ja pyöräilijän heijastimet. Vastuuntuntoinen kuljettaja käyttää päänsä suojana kypärää.

Reitit on viitoitettu vähintään risteyskohdiltaan puisin viittapaaluin. Vaikka reitti on viitoitettu, on suositeltavaa ottaa kartta matkaan. Karttoja on saatavilla kaupungintalon infopisteestä, kirjastosta, taidemuseosta ja uimalasta.

Kuva reitiltä

Reitin kulku

Tämän kuvauksen aloituspisteenä on Hyyppärän P-alue, jolta on sujuvaa siirtyä myös Kytäjä-Usmin alueen reiteille. Reitille voi toki lähteä mistä kohdasta kenellekin sopivinta on.

Reitin ensimmäinen, n. 2 km osuus kulkee koko pyörähdyksen kannalta kaikkein vilkasliikenteisimmillä urilla. Hyyppäräntiellä, Myllyrannantiellä ja Vanhan myllyn tiellä liikkuu moottoriajoneuvojen lisäksi myös hevosia. Osuudelle sijoittuu myös Kytäjäntien ylitys, joten pyöräilijältä vaaditaan tarkkaavaisuutta ja liikennesääntöjen noudattamista. Sveitsin portaalin jälkeen reitti siirtyy ulkoiluväylälle, ylittää moottoritien ja sukeltaa vanhan Tampereentien ali kohti Sairaalanmäkeä (1,9 km). Nummenkärjenpuiston jälkeen on Hangontien (kadun) ylitys ja Hangonradan alitus pyörätietä myöden. Sairaalanmäestä reitti kääntyy vasemmalle Sonninmäkeen tai vaihtoehtoisesti oikealle Nikinharjun maastopyöräreitille (4,1 km). Sonninmäessä ajetaan vajaa puoli kierrosta Puolimatkan lenkkiä ja käännytään oikealle yli Uudenmaankadun kohti Hakalanmäkeä (3,3 km). Reitti ylittää Martinkadun ja jatkaa oikealle 150 m pitkin pientä puistoväylää Jokelankadulle. Kadun ylityksen jälkeen siirrytään rautatien ali kaupungin itäpuolelle käyttäen vanhaa Martin aalloppia. Heti alituksen jälkeen käännytään jyrkästi oikealle ja jatketaan Lehtolan majalle (2,2 km) pitkin VR:n huoltotietä. Ennen Eteläistä kehäkatua on koukkaus vasemmalle Sillankorvankadun risteykseen, jossa on liikennevalot ja turvallinen paikka siirtyä kadun yli.

Radan alituksen jälkeen voi vaihtoehtoisesti ajaa suoraan Tapainlinnan- ja Tehtaanpuistojen läpi Tanssikalliolle, jossa tämä 2 km oikaisureitti liittyy perusreittiin.

Lehtolan majalta jatketaan kaupungin itäpuolelle Tanssikalliolle ja aina lentokentälle saakka myötäillen ulkoiluväylää, joka polveilee vaihtelevassa metsämaastossa. Tällä välillä on mittaa 5,9 km. Lentokentän P-alueelta matka jatkuu pohjoiseen 1,3 km Ilmailutietä seuraillen. Pätkällä koetellaan kuskin mielenlujuutta, sillä valittavana on maastossa kulkevan hiekkapohjaisen hiihtoväylän vaihtoehdoksi sen vieressä kulkeva kestopäällystetty pyörätie. Lentokenttä kierretään pohjoisen kautta (kentän yli ei saa oikaista) ja matka jatkuu länteen kohti Sveitsin puistoa. Reitti kulkee koko 4,7 km matkan valaistulla ulkoiluväylällä Vaiveronkadun ylittävälle sillalle. Sata metriä ennen siltaa on risteys, josta kääntymällä oikealle pääsee Kulomäkeen, Sveitsin hiihtokeskukseen. Hiihtokeskuksen rinteissä huimapäisimmät voivat testata alamäkiajotaitojaan ja kovajalkaisimmat polkaista huoltotietä huipulle maisemia ihailemaan.

Sveitsinpuiston puolella reitti myötäilee ulkoiluväylää pohjoiseen alas Vantaanjoen rantaan. Joki ylitetään ja Tampereentiet alitetaan kohdassa, mistä reitti siirtyy Usmin puolelle. Reitti seurailee Vantaanjokea etelään Usmintielle. Kääntymällä oikealle pääsee Karhujen pyörähdykselle ja vasemmalle, niin pääsee takaisin Hyyppärään. Reitti Hyyppärään kulkee ensin n. 200m Usmintietä, jolta käännytään oikealle ulkoiluväylälle heti Vantaanjoen ylittävän sillan jälkeen. Matkaa Kulomäen sillalta Hyyppärän P-alueelle on 4,8 km.

Kuva reitiltä

Nikinharjun lenkki

Nikinharjun lenkki (4,1 km) polveilee ylös alas harjun rinteitä ja se myötäilee talvista hiihtoreittiä. Reitti on pääosin hyväpintaista ulkoiluväylää ja kunnostamatonta metsäuraa on n. 600 m. Reitille mahtuu pari vauhdikasta alamäkeä ja yksi kunnon ylämäki. Reitin kiertosuunta on vastapäivään.