Lukemaan-hanke Talvisillassa / Kultakutri ja kolme karhua

Alkutilanne

Lukemaan-hankkeen myötä Talvisillan päiväkodin Hiutaleet-ryhmässä mietittiin, miten sadut saisivat heräämään eloon – entistä isommin.  Toiminnan teemaksi oli aikaisemmin muotoutunut minä ja me. Lisäksi arjessa hyvät tavat ja toisen huomioiminen ovat olleet kaiken toiminnan lähtökohta. Kävimme yhdessä läpi lasten mielenkiinnonkohteita, joista kotileikki nousi ylitse muiden. Satu, joka valikoitui suunnittelun lähtökohdaksi, oli Kultakutri ja kolme karhua. Sadussa keskiössä on perhe, ja toisaalta sadun avulla pääsee helposti käsittelemään arjen tärkeitä aiheita, mm. toisten kohtelua ja hyviä käytöstapoja.

Kuvassa on kolma lasten kuvakirjaa, jotka ovat Kolme pientä karhua Ylösalaisin maassa, Kultakutri ja kolme karhua sekä Tammen kultaisen kirjaston kirja

Mitä tehtiin?

Perheitä pyydettiin piirtämään, maalaamaan tai muulla valitsemallaan tavalla toteuttamaan oman perheen kuva. Näistä kuvista lapset askartelivat päiväkodissa talot, joiden isoista ikkunoista jokainen voi päivän aikana käydä kurkkaamassa omia perheenjäseniään. Kurkkijoita on riittänyt!

uvassa lapset tekevät pistelytöitä pöydän ääressä

 Kuvassa lapsi kurkkaa askarteluluukkuun

Projekti kesti yhteensä kolme viikkoa ja perheitä saatiin aktivoitua mukaan toimintaan.

Kaikki lähti liikkeelle sadun kuuntelusta. Satua luettiin ja kuunneltiin useita kertoja eri päivinä, eri kirjoista. Sadusta tuli konkreettisempi, kun se ensimmäisen kerran esitettiin lapsille pienillä esineillä.

Lapsilla oli mahdollisuus tuoda joka päivä oma nalle mukaan päiväkotiin. Miltei kaikki toivatkin. Nallet olivat mukana monessa toiminnassa.

 Kuvassa kaksi lasta halaa maassa olevaa suurta pehmonallea

 

 Kuvassa on lapsia ja nallekarhuja

 

 Kuvassa on tyttö, legotorni ja pandakarhu

Nallet pääsivät mukaan jumppahetkille: ne pääsivät kokeilemaan leikkivarjoa, niiden avulla harjoiteltiin heittämistä ja ne toimivat tanssikavereina. Nallen syksyinen alkuvenyttelysatu toimi aiheeseen sopivana leikinomaisena verryttelynä.

 Kuvassa lapset leikkivät leikkivarjolla jonka keskellä on pehmokarhuja

Kuvalliseen ilmaisuun yhdistettiin toisella viikolla muodoista ympyrä. Nallenhan pystyy piirtämään pelkistä ympyröistä: maha, jalat, kädet, pää ja korvat. Lapsille oli ihmetys, miten he ihan itse osasivat piirtää ja maalata nallet.

 Kuvasa on ruskeita lasten tekemiä karhuja

 

Nallet pääsivät mukaan yhdelle metsäretkelle. Siellä lapset kuuntelivat satua nallet sylissään. Halutessaan nalleilla saattoi jatkaa leikkiä metsässä, vaikka pesiä tehden.

 Kuvassa lapset istuvat puunrungolla satua kuunnellen

Nalle-teeman päättäjäisinä toimi esitys, jossa aikuinen toimi kertojana ja lapset roolitettuina leikkijöinä. Jokainen halukas pääsi kokeilemaan Kultakutrina tai karhuna olemista. Leikit jatkuivat pitkälle iltapäivää

 Kuvassa lapset leikkivät karhupäähineet päässään

 Lapset leikkivät Kolmea karhua

Arviointia

Toiminnan suunnittelu ja toteutus yhdestä sadusta käsin toi ryhmään iloa ja intoa entisestään. Se myös haastoi kasvattajat miettimään toiminnan suunnittelua hieman eri lähtökohdista kuin normaalisti. Lisäksi oli ilo huomata, että jokainen ryhmän lapsi (iältään 1-5-vuotias) oli yhtä innoissaan draamatuokioista ja jaksoi hyvin keskittyä esitysten seuraamiseen.

 

Muuta Lukemaan-hankkeeseen liittyvää

Ryhmässämme on luettu kuvista kuvakorttien avulla. Kortit on jaoteltu värin mukaan kuviin, joista löytyy tekijä, tekeminen tai paikka. Samalla on tullut sanastoharjoituksia. Lasten mielestä on hauskaa, jos lauseesta tulee hassu, esim. Jääkarhu hyppii kaupassa.

Kuvassa on kuvakortteja

 

Päivitetty 30.10.2019