MITÄ TEHDÄÄN |
TAVOITE |
TYÖTAPA / MITEN |
PAINOPISTE/ HUOMIOITAVAA |
Kirja lukeminen metsässä
ke 5.2 |
Kirja tutuksi |
Luetaan kirja metsässä. kirja luetaan sekä englanniksi että suomeksi. |
|
Pehmoeläinten etsiminen
ke 12.2 |
Kirjan hahmot tutuiksi. Yhteistyötaidot |
Metsässä liikkuen ja pehmoeläimiä etsien. Jokainen pehmo saa lähteä leikkeihin mukaan. Pareittain tai kolmen lapsen ryhmissä. |
Yhteistyötaidot. Toisen huomioiminen |
Ystävyys patsaat
to 13.2 |
Millainen on hyvä ystävä. Mitä on ystävyys? Yhteistyötaidot |
Lapset tekevät pareittain ystävyyspatsaan muovailuvahasta |
Yhteistyötaidot. Kommunikointi. Toisen huomioiminen. Vuorovaikutus |
Temppurata salissa
pe 14.2 |
Mielenkiinnon herättäminen. Yhteistyötaidot |
Kirjan eri paikat temppuratana. lapset tekevät pienryhminä. Esim puu, pirtelöpaikka, mäki, kutittava heinä, pupujen trampoliini. |
Liikunta. Yhteistyötaidot. Vuorovaikutus |
Ystävän etsiminen
ma 24.2 |
Yhteistyötaidot. Eläimen jäljittäminen |
Puolet ryhmästä jättää jälkiä metsään (Esim jalka- ja käsimerkkejä) ja menevät odottamaan että toinen ryhmä löytää heidät ja sitten vaihdetaan osia. |
Yhteistyötaidot. Vuorovaikutus |
Eläinjumppa
ti 25.2 |
Kirjan eläimet jumppaavat |
-Eläinhippa
-Eläinkortit ->jokainen lapsi ottaa vuorollaan oman eläinkortin ja ääntelee ja liikkuu kuten se eläin. Näin yritetään etsiä se pari itselleen
-Karhu nukkuu
-Pupun hännänryöstö. Kaikilla oma häntä(huivi) ja yritetään ottaa kaverin häntää kiinni.
-Satuhieronta |
Liikunta
Vuorovaikutus |
Kirjan äänimaailma
ke 26.2 |
Äänen tuottaminen ja kirjan eri ääniin palaaminen |
Kuulakalliolla. Puolet ryhmästä istuu piirin keskellä silmät kiinni ja puolet tekee äänimaailmaa. (Pöytä kaatui, itku, trampoliinin ääni, pensas, nauru) |
Vuorovaikutus
Yhteistyötaidot
Ilmaisen |
Musiikkihetki
to 27.2 |
Tehdä tutuksi ystävyyslauluja ja palautella mieleen vanhoja tuttuja eläin lauluja
|
Lauletaan ja soitetaan pienryhmissä lauluja
(Jänis istui maassa, Piippolanvaari, Karhu nukkuu, Siili menee lypsylle, Hilla ja Liisi Kiva kaveri(cd) |
Musiikki
Ilmaisen |
Forum teatteri pehmoleluilla
pe 28.2 |
Keksiä erilaisia tarinoita pehmoilla. Mielikuvituksen aktivointi |
Jokainen pienryhmä saa keksiä esityksen kirjan hahmoilla(pehmoilla) jonka he esittävät vuorotellen toisilleen.
|
Vuorovaikutus
Yhteistyötaidot
Kommunikointi |
Maalataan ystävyyden kylä
ma 2.3
|
Yhteistyötaidot. Miettiä mitä ystävyyden kylässä voisi olla? Pääseekö kaikki sinne? |
Jutellaan ensin ystävyyden kylästä ja sen jälkeen Maalataan pienryhmissä isolle paperille |
Vuorovaikutus. Yhteistyötaidot.
Kommunikointi |
Eläinjooga
ti 3.3 |
Yhteistyötaidot. Toisen liikkeen peilaaminen. Eri tasot. Rauhallinen liikunta |
-Eläinhippa.
-Pupujooga
-Peiliharjoituksia pareittain. Eläinten liikkeillä, rauhallinen musiikki
-Eläinpatsaat. Liikutaan musiikin tahdissa ja kun musiikki loppuu, jäädään eläinpatsaaksi. Aikuinen käy kysymässä jokaiselta mikä eläin on. Sitten jatketaan.
-Satuhieronta
|
Liikunta
Vuorovaikutus |
Loppujuhlat
ke 4.3 |
Vietämme ystävyyden juhlaa. ja kertaamme mitä ystävyys on. Yhdessäolo.
Projektin lopetus
|
Kuulakalliolla. Omat eväät. Lehmäkarkkeja. Nallekarkkeja |
Vuorovaikutus |
Tanssikallion Kuperkeikat kertovat yllä helmikuun ja maaliskuun aikana toteutetusta projektista. Tässä projektissa mainittu satuhieronta!
Karhu ystävää etsimässä
Kauniina aurinkoisena aamuna (Tee auringon kuvaa selkään)
Karhu heräsi pesäkolostaan venytellen ( Tee pitkiä vetoja alaselästä yläselkään molemmilla käsillä)
Karhusta tuntui vähän yksinäiseltä näin kauniina aamuna(tee surunaaman kuvia pitkin selkää sormella)
Hän päätti että lähtee etsimään ystävää heti aamupalan jälkeen (Tee sormenpäillä kipittäviä liikkeitä yläselässä)
Karhu lähti matkaan(Tee koko kämmenellä isoja tassun jälkiä pitkin selkää)
Metsä oli hiljainen, vain tuuli kuiski puissa(Tee pitkiä vetoja ympäri selkää)
Kohta kuului pusikosta rapinaa(Tee nopeita naputuksia sormenpäillä)
Ja sieltä näkyi ruskea hännänpää (tee peukalolla ympyrä liikkeitä keskellä selkää)
Siellä oli toinen karhu syömässä marjoja(Paina peukalolla hellästi pitkin selkää)
Karhut näkivät toisensa ja ilahtuivat kovasti(Tee hymynaamoja ympäri selkää)
Ollaanko kavereita he kysyivät yhtä aikaa (Tee kiemuroita käsillä ympäri selkää)
Joo ollaan he sanoivat ja halasivat ja olivat onnellisia molemmat että olivat löytäneet ystävän itselleen(Tee sydämen kuvia pitkin selkää)
Varhaiskasvatuksen lastenhoitaja Sari Keränen