Kurkkaa kaupungin työntekijöiden arkeen

Lukion lehtori Terhi Korpela kertoo, että kahta samanlaista työpäivää tai oppituntia ei ole. Työni on mitä suurimmassa määrin ihmissuhdetyötä.


Olen Terhi Korpela ja opetan biologiaa ja maantiedettä Hyvinkään lukiossa, aikuislukiossa sekä Hyvinkään Opistossa. Vastaan myös opiskelijakunnan toiminnasta lukiossa. Tulin Hyvinkäälle Helsingistä töihin vastavalmistuneena opettajana vuonna 2001, joten voinee sanoa, että olen ehtinyt juurtua osaksi hyvinkääläistä opettajayhteisöä.

Työni keskushenkilöitä ovat tietysti opiskelijat. Tapaan lukuvuoden aikana useita satoja ihmisiä, joista valtaosa on 16-19-vuotiaita nuoria. Opistossa ja aikuislukiossa on kaiken ikäisiä opiskelijoita: vanhimmat taitavat olla yli 70-vuotiaita. Vaikka aineenopettajan vastuulla on oman tieteenalan tietojen ja taitojen opettaminen, on työni mitä suurimmassa määrin ihmissuhdetyötä.

Hyvinkään lukiossa on yleislinjan lisäksi runsaasti opintotarjontaa kielissä, taideaineissa sekä luonnontieteissä. Biologian ja maantieteen aiheet ulottuvat solukemiasta kaavoitukseen ja ihmisen anatomiasta ilmakehätieteisiin.

Kahta samanlaista työpäivää tai oppituntia ei ole. Lähes päivittäin joudun muuttamaan suunnitelmiani, mutta vuosien kokemuksen myötä olen oppinut sietämään yllättäviä tilanteita hyvin. Opettamisen eli perinteisen luokkatyöskentelyn lisäksi työpäiviini mahtuu oppituntien ja tapahtumien suunnittelua, opiskelijoiden töiden arviointia (eli tuttavallisemmin korjaamista), kokouksia kollegoiden kanssa. Lukiossa oppitunnin pituus on 75 minuuttia, minkä aikana käsitellään sekä teoriaa että tehdään tehtäviä tai muita asiaan liittyviä harjoituksia. Luonnontieteissä kokeellinen työskentely on tärkeää, ja Kipinätalon hyvissä tiloissa laborointityöt onnistuvat hyvin.

Opiskelumateriaalit ovat nykyisin lähes yksinomaan sähköisiä: kirjat, tehtävät ja opetusaineisot ovat tietokoneella. Työn ohessa olen joutunut opettelemaan erilaisten ohjelmistojen käyttöä sekä tietokoneongelmien ratkomista. Seuraan tarkasti uutisia ja luen työhön liittyviä lehtiä ja kirjoja, koska oman tietovarainnon kartuttaminen on tärkeää. Nopeasti muuttuva maailma ja tiedon luotettavuus ovat haasteita sekä opiskelijoille että opettajalle. Esimerkiksi monia geenitekniikan menetelmiä ei ollut edes olemassa, kun itse opiskelin yliopistossa. Opettajien työhön kuuluu paljon puhumista, kirjoittamista ja ajattelemista.

Lukiovuosi on hyvin intensiivinen: lukuvuodessa on viisi jaksoa, joista jokainen päättyy arviointi- eli koeviikkoon. Kaksi kertaa vuodessa järjestetään ylioppilaskokeet. Näiden viikkojen aikana työhön kuuluu koevalvontojen lisäksi arviointityötä. Syksyllä ja keväällä on pari erityisen tiivistä työjaksoa.

Kipinätalossa on mukava ja toisia kunnioittava työyhteisö. Eri alojen opettajia ja muita ammattilaisia on noin sata. Vaikka opettajan työ on lopulta melko yksinäistä ja itsenäistä, apua ja juttuseuraa on kyllä päivittäin tarjolla.

Terhi Korpela
Lukion lehtori

Terhi Korpela.jpg


>> Aiemmat blogikirjoitukset löydät täältä

Päivitetty 3.5.2023