Esiopetuksen tehtävä

Esiopetuksen keskeisenä tehtävänä on edistää lapsen suotuisia kasvu-, kehitys- ja oppimisedellytyksiä sekä vahvistaa lapsen myönteistä minäkuvaa ja käsitystä itsestä oppijana. Esiopetuksella on suuri merkitys lasten kasvun ja oppimisen tuen tarpeiden varhaisessa havaitsemisessa, tuen antamisessa ja vaikeuksien ehkäisemisessä.

Esiopetus muodostuu eri laajuisista ja eri tavoin toteutetuista oppimiskokonaisuuksista. Esiopetuksen tavoitteena on tukea lasten kokonaisvaltaista kasvua ja hyvinvointia. Leikki ja muut lapselle ominaiset tavat oppia ja työskennellä ovat toiminnan lähtökohtana.

Esiopetuksen tavoitekokonaisuudet ovat:

  • Ilmaisun monet muodot
  • Kielen rikas maailma
  • Minä ja meidän yhteisömme
  • Tutkin ja toimin ympäristössäni
  • Kasvan ja kehityn

Esiopetuksen opetussuunnitelma luo yhtenäiset oppimisen puitteet hyvinkääläiselle esiopetukselle. Oppiminen ymmärretään koko elämän mittaiseksi prosessiksi. Lapselle luontaisten toimintatapojen käyttö, lapsen mahdollisuudet osallistua ja vaikuttaa omaan ja yhteiseen työskentelyyn, motivoiva oppimisympäristö ja hyväksyvä ilmapiiri luovat perustan hyvälle esiopetukselle. 

Hyvinkään esiopetuksen opetussuunnitelma on päivitetty käyttöönotettavaksi 1.8.2025. Päivityksessä huomioitiin perusopetuslain mukainen lapsen tuen uudistus, jossa kolmitasoinen tuki poistuu esiopetuksessa. Jatkossa tuki rakentuu inklusiivisen toimintakulttuurin avulla, ja keskiössä ovat oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt sekä ryhmäkohtaiset tukimuodot.

Hyvinkään esiopetuksen opetussuunnitelma on julkaistu ePerusteet-palvelussa, Hyvinkään kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelma 2025 - ePerusteet

Päivitetty 27.6.2025