Kurkkaa kaupungin työntekijöiden arkeen

Mielenkiintoisinta työssäni on, kun välillä pääsee opettelemaan jotain uutta ja syventymään siihen, kertoo kirjastonhoitaja Teijo Virolainen.

Olen Teijo Virolainen, töissä Hyvinkään kaupunginkirjastossa kirjastonhoitajana. Työtehtäviini kuuluu perustöiden, kuten asiakaspalvelun, kokoelmanhoidon, hyllyttämisen jne., lisäksi erilaisia järjestelmä- ja tietoteknisiä asioita sekä työvuorojen laatimista.

Järjestelmiin liittyviä vastuualueitani ovat mm. kirjastojärjestelmä, verkkokirjasto, lainaus-/palautusautomaatit ja kirjaston nettisivut. Tehtävälistalle tulee niiltä osin monenlaisia asioita – tänä aamuna esimerkiksi päivitin kirjaston poikkeuksellisista aukioloajoista tietoja nettisivuille, Googleen ja Kirkantaan (josta tiedot menevät Kirjastohakemistoon, verkkokirjastoon ja Mobiilikirjastoon). Yleisemminkin olen henkilökunnan ja omalta osaltani asiakkaiden tukena ohjelmien ja laitteiden käytössä.

Koska kirjastojärjestelmä ja verkkokirjasto ovat yhteiset Ratamo-kirjastojen (Hausjärvi, Hyvinkää, Loppi, Nurmijärvi ja Riihimäki) kesken, on niiden tiimoilta kuntien välillä paljon yhteistyötä, jossa olen mukana. Ratamon ja Kirkes-kirjastojen (Järvenpää, Kerava, Mäntsälä ja Tuusula) välillä puolestaan on aineiston kuljetus ollut jo pidempään käytössä ja yhteistyön syventäminen on viime aikoina ollut mietinnässä.

Sähköisissä palveluissa tuli asiakkaille tänä vuonna uutta opeteltavaa, kun vuoden alussa otettiin käyttöön uusi Finna-verkkokirjasto ja kesällä vanha Arena-verkkokirjasto poistettiin käytöstä lopullisesti. Syksyllä saatiin vielä asiakkaille mahdollisuus ladata puhelimeen Mobiilikirjasto-sovellus, joka toimii kevyempänä vaihtoehtona kirjaston aineiston selaamiseen, varaamiseen ja uusimiseen.

Finnaan siirtymisen valmistelu ja Ratamo-kirjastojen oman näkymän muokkaaminen veivät edellisenä vuonna paljon työaikaani. Tänä vuonna on vielä viilattu joitain toimintoja paremmiksi sekä opastettu asiakkaita ja otettu vastaan palautetta. Finnassa vapaus sivujen muokkaamiseen on suurempi kuin edellisessä verkkokirjastossa ja vastaavasti vastuutakin on enemmän. Verkkomaksaminen on ollut osan asiakkaista toiveena pitkään. Se on kuitenkin osoittautunut vielä vähän ennakoituakin monimutkaisemmaksi, kun asiassa ollaan sidoksissa myös Ratamo-kuntien muuhun päätöksentekoon ja käytäntöihin.

Mielenkiintoisinta työssäni on, kun välillä pääsee opettelemaan jotain uutta ja syventymään siihen. Useampaankin ohjelmointi- ja merkkauskieleen on tullut ainakin hieman tutustuttua ja erilaisten ohjelmien ja sivustojen käyttöä opeteltua. Systeemien ja laitteiden vikatilanteet ovat sellaisia tapahtumia, jotka eivät mieltä ylennä, mutta niistäkin aina jotenkin selvitään.

Teijo Virolainen
kirjastonhoitaja

Teijo Virolainen


>> Aiemmat blogikirjoitukset löydät täältä

Päivitetty 29.12.2022