Kehä V kuntoon
Kehä V kehittäjäkunnat Hanko, Raasepori, Vihti, Nurmijärvi, Hyvinkää ja Mäntsälä haluavat yhdessä edistä kehätien parantamista vaiheittain seuraavan kymmenen vuoden aikana. Työt on mahdollista aloittaa heti. Kehä V kattaa Hanko–Mäntsälä (159 km) (valtatie 25) sekä Mäntsälä-Porvoo (kantatie 55) osuuden.
Haluamme lisätä tien turvallisuutta, sujuvoittaa alueen logistiikka- ja tavaraliikennettä, parantaa työmatkapendelöinnin edellytyksiä sekä purkaa ja parantaa Kehä III liikennepainetta.
Kehä V (valtatie 25) Hanko–Mäntsälä (159 km), joka kuuluu maanteiden pääväyliin ja kantatie 55 (Mäntsälä-Porvoo) muodostavat yhdessä kehityskäytävän rungon rautatien kanssa. Kehätien vaikutusalueella on 221 000 asukasta ja kuntien väestönkasvu on ollut yli 11 prosenttia viimeisen 20 vuoden aikana.
Varmistamme tien turvallisuuden
- Ilman perusparannusta Kehä V (VT 25) on palvelutasoltaan Etelä-Suomen huonoin päätie
- Kehä V:llä on nykyisellään enemmän onnettomuuksia kuin Kehä III liikennemääriin suhteutettuna
Sujuvoitamme alueen logistiikka- ja tavaraliikennettä
- Hangon sataman tavaraliikenne on kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana; vuodessa noin 240 000 rekkaa Kehä V:llä
- Hangon (talvisaikaan sula) satama on portti Suomeen ja toimivat tieyhteydet ovat edellytys sujuvalle tavaraliikenteelle koko maahan. Lyhyin merimatka Manner-Suomeen on Hankoon.
Parannamme työmatkapendelöinnin edellytyksiä
- Kehä V tieosuus muodostaa yhdessä Hangon radan ja työpaikka-alueiden kanssa kehityskäytävän. Liikenteen rakenteelle on ominaista, että valtakunnallisen raskaan liikenteen rinnalle sekoittuu samalle tielle runsasta lähikuntien välistä paikallisia pendelöintiä. Poikittaisliikenne on enimmäkseen yksityisautoilla raskaan tavaraliikenteen seassa.
- Yksinomaan Kehä V varrella sijaitsevien kuntien asukkaista yli 8 000 henkilöä tekee työmatkansa tietä pitkin. Lisäksi tien varrella on työmatkapendelöintiä muualta maasta.
- Nopeasti toteutettavia tien parantamistoimenpiteitä ratkaisuja on mahdollista edistää vaiheittain jo nyt
- Pendelöinnin edellytysten parantaminen on myös elinvoimakysymys läntisellä Uudellamaalla
Puramme ja jaamme Kehä III liikennepainetta
- KEHÄ V:llä on potentiaalia kasvaa merkittäväksi poikittaisliikenteen pääväyläksi Kehä III rinnalle.
Hyvinkää on maantie- ja rautatieyhteyksien risteyskohta
Uudenmaan viidenneksi suurin kaupunki Hyvinkää on kehittyvien logististen käytävien keskipiste ja risteyskohta. Haluamme parantaa Kehä V –tien turvallisuutta ja roolia logistisena vyöhykkeenä. Kaupungissa toimivat muun muassa Ahlsell, Broman Group, Onninen, Kone ja Konecranes, joiden toimintaedellytyksiä voidaan parantaa parempien kulkuyhteyksien avulla.
Maantie-, raide- ja lentoliikenteen helppo saavutettavuus erottuvana tekijänä
Hyvinkää sijaitsee Helsinki-Tampere moottoritien (VT 3) ja VT 25 Hanko-Mäntsälä tien eli Kehä V risteyksessä. Lisäksi kaupunki on pääradan ja että sähköistettävän Hanko-Hyvinkää –radan risteyskohdassa ja myös ilmateitse helposti saavutettavissa,
Helsinki-Vantaan lentoaseman ollessa vain 30 minuutin matkan päässä.
Lisätietoja
Liikenneinsinööri Kimmo Kiuru, etunimi.sukunimi@hyvinkaa.fi