Kehä V kuntoon

Kehä V kehittäjäkunnat Hanko, Raasepori, Vihti, Nurmijärvi, Hyvinkää ja Mäntsälä haluavat yhdessä edistä kehätien parantamista vaiheittain seuraavan kymmenen vuoden aikana. Työt on mahdollista aloittaa heti. Kehä V kattaa Hanko–Mäntsälä (159 km) (valtatie 25) sekä Mäntsälä-Porvoo  (kantatie 55) osuuden.

Haluamme lisätä tien turvallisuutta, sujuvoittaa alueen logistiikka- ja tavaraliikennettä, parantaa työmatkapendelöinnin edellytyksiä sekä purkaa ja parantaa Kehä III liikennepainetta.

Kehä V (valtatie 25) Hanko–Mäntsälä (159 km), joka kuuluu maanteiden pääväyliin ja kantatie 55 (Mäntsälä-Porvoo) muodostavat yhdessä kehityskäytävän rungon rautatien kanssa. Kehätien vaikutusalueella on 221 000 asukasta ja kuntien väestönkasvu on ollut yli 11 prosenttia viimeisen 20  vuoden aikana.

Varmistamme tien turvallisuuden

  • Ilman perusparannusta Kehä V (VT 25) on palvelutasoltaan Etelä-Suomen huonoin päätie
  • Kehä V:llä on nykyisellään enemmän onnettomuuksia kuin Kehä III liikennemääriin suhteutettuna

Sujuvoitamme alueen logistiikka- ja tavaraliikennettä

  • Hangon sataman tavaraliikenne on kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana; vuodessa noin 240 000 rekkaa Kehä V:llä
  • Hangon (talvisaikaan sula) satama on portti Suomeen ja toimivat tieyhteydet ovat edellytys sujuvalle tavaraliikenteelle koko maahan. Lyhyin merimatka Manner-Suomeen on Hankoon.

Parannamme työmatkapendelöinnin edellytyksiä

  • Kehä V tieosuus muodostaa yhdessä Hangon radan ja työpaikka-alueiden kanssa kehityskäytävän. Liikenteen rakenteelle on ominaista, että  valtakunnallisen raskaan liikenteen rinnalle sekoittuu samalle tielle runsasta lähikuntien välistä paikallisia  pendelöintiä. Poikittaisliikenne on enimmäkseen yksityisautoilla raskaan tavaraliikenteen seassa.
  • Yksinomaan Kehä V varrella sijaitsevien kuntien asukkaista yli 8 000 henkilöä tekee työmatkansa tietä pitkin. Lisäksi tien varrella on työmatkapendelöintiä muualta maasta.
  • Nopeasti toteutettavia tien parantamistoimenpiteitä ratkaisuja on mahdollista edistää vaiheittain jo nyt
  • Pendelöinnin edellytysten parantaminen on myös elinvoimakysymys läntisellä Uudellamaalla

Puramme ja jaamme Kehä III liikennepainetta

  • KEHÄ V:llä on potentiaalia kasvaa merkittäväksi poikittaisliikenteen pääväyläksi Kehä III rinnalle.

Kuvassa keha5:n linjaus

Hyvinkää on maantie- ja rautatieyhteyksien risteyskohta

Uudenmaan viidenneksi suurin kaupunki Hyvinkää on kehittyvien logististen käytävien keskipiste ja risteyskohta. Haluamme parantaa Kehä V –tien turvallisuutta ja roolia logistisena vyöhykkeenä. Kaupungissa toimivat muun muassa Ahlsell, Broman Group, Onninen, Kone ja Konecranes, joiden toimintaedellytyksiä voidaan parantaa parempien kulkuyhteyksien avulla.

Maantie-, raide- ja lentoliikenteen helppo saavutettavuus erottuvana tekijänä
Hyvinkää sijaitsee Helsinki-Tampere moottoritien (VT 3) ja VT 25 Hanko-Mäntsälä tien eli Kehä V  risteyksessä. Lisäksi kaupunki on pääradan ja että sähköistettävän Hanko-Hyvinkää –radan risteyskohdassa ja myös ilmateitse helposti saavutettavissa,

Helsinki-Vantaan lentoaseman ollessa vain 30 minuutin matkan päässä.

Lisätietoja

Kaupunginjohtaja Jyrki Mattila, etunimi.sukunimi@hyvinkaa.fi
Liikenneinsinööri Kimmo Kiuru, etunimi.sukunimi@hyvinkaa.fi
Viestintäpäällikkö Pi Krogell-Magni, etunimi.sukunimi@hyvinkaa.fi

Päivitetty 7.10.2020