Kenen luonto? – Yhteisillä poluilla -näyttely kutsuu tarkastelemaan luontoa uudesta näkökulmasta.
Luonto ja metsät ovat pitkään olleet osa suomalaista identiteettiä ja keskeinen osa taiteemme kuvastoa. Suhteemme luontoon on kuitenkin ristiriitainen – luonnon erityisyyttä korostetaan, mutta se nähdään usein vain resurssivarastona.
Nykyvalokuvataiteen palkittujen tekijöiden teokset etsivät kanssakulkijuutta elonkirjon kanssa ja haastavat perinteisen käsityksen luonnon arvosta. Luonnon näkeminen itsestäänselvyytenä ei enää riitä – aikamme ekologiset haasteet vaativat uudenlaista yhteyttä ja tunnetason oivalluksia.
Luontoa esittävän valokuvataiteen merkitys luonnon ja ihmisen välisen suhteen uudelleen herättäjänä on ajankohtaisempi kuin koskaan. Jos luonto esitetään totutunlaisena, se myös pysyy tavanomaisena. Näyttelyn teokset eivät ainoastaan esitä luontoa, vaan pyrkivät herättämään katsojassa ajatuksia ja kysymyksiä ihmisen ja luonnon välisestä suhteesta. Teokset tarjoavat uusia näkökulmia ja haastavat tarkastelemaan tuttuja aiheita uudessa valossa. Näyttely pohtii myös taiteen roolia, ja sitä miten voimme sen avulla rakentaa yhteyttä kaikkeen elolliseen.
Kenen ehdoilla luontoa katsomme ja koemme?
Näyttelyssä ovat mukana taiteilijat Ilkka Halso, Harri Heinonen, Marko Hämäläinen, Sanna Kannisto, Ritva Kovalainen, Sanni Seppo, Juha Suonpää, Vilja Tamminen sekä työryhmä Saxifragan Julia Kemppinen, Kikka Niittynen, Pekka Niittynen ja Heikki Willamo. Näyttelyn kuraattoreina toimivat Harri Heinonen ja Marko Hämäläinen.
Näyttely on saanut Museovirastolta valtionavustusta.
Näyttely on auki 11.6.-6.9.2026.
Ryhmät voivat tilata näyttelyyn opastuksen. Lue lisää Opastukset-sivultamme.
Tutustu kaikkiin museokeskus Taikan näyttelyihin Esillä nyt -sivuillamme.