Kurkkaa kaupungin työntekijöiden arkeen

Ateria- ja puhtauspalvelutyöntekijä Kirsi Lahti kokee, että hänen työtään arvostetaan ja hänet otetaan aina hyvin vastaan. Asiakkailta ja työkavereilta saatu suora palaute tuntuu hyvältä 

Pitkä koulusiivoojan urani vaihtui lennossa vakinaisen kiertävän ateria- ja puhtauspalvelutyöntekijän tehtäviin vuonna 2020.

Kiertävän työtehtäviin kuuluu lyhytaikaisten sijaisuuksien hoitaminen kaikissa kaupungin siivouksessa olevissa kohteissa. Työpäivän aikana teen töitä yhdessä tai maksimissaan kolmessa kohteessa. Kouluilla tehtäviini voi lisäksi tulla vaihtelua keittiön astiahuoltotehtävistä. Puhtauspalveluissa meitä on kolme vakituista kiertävää ja jokaisella on nimetty oma kotipesä, minulla se on Uimala. Omaan kotipesään siirrytään, jos puhtauspalveluissa ei ole poissaoloja. Esimerkiksi viime vuonna olen ollut kotipesässä ylimääräisenä vain muutaman kerran.

Tyypillisesti työpäiväni alkaa esihenkilön edellisenä päivänä ilmoittamassa kohteessa, joka voi siis olla jokin koulu, päiväkoti, kaupungintalo, varikko, kirjasto, uimala tai vaikkapa jäähalli. Viikon aikana siivouskohde voi jopa olla jokaisena päivänä eri. Aika usein päivän katkeaa esihenkilön puhelinsoittoon ja ilmoitukseen, joudunkin siirtymään loppupäiväksi toiseen kohteeseen. Se voi tapahtua joko saman tien tai muutaman tunnin päästä. Työstä en tietenkään voi kieltäytyä, koska se kuuluu toimenkuvaani.

Minua ei haittaa, vaikka työtehtävät muuttuvat päivän mittaan jopa niinkin, että etukäteen sovittu kohde muuttuu vielä ihan viime metreillä. Minun pitääkin olla koko ajan hereillä ja valmiudessa siirtyä toiseen paikkaan. Töiden ja työkohteen vaihtelu on mieluista ja virkistävää, tässä työssä ei todellakaan pääse kyllästymään.

Työssäni parasta on oman työn hallinta ja itsenäisyys. Pystyn itse suunnittelemaan ja organisoimaan kulloisenkin siivouskohteen työtehtävät. Nopeat päätökset, erilaisten ihmisten kohtaaminen ja yhteistyö kohteen muiden työntekijöiden kanssa on minulle arkipäivää.

Monipuolinen kohteiden tunteminen on myös tärkeää, aina ei ole muita työntekijöitä tai esihenkilöä neuvomassa. Tarvittaessa esimerkiksi päiväkodeissa voin kysyä neuvoa kohteen ateriapalveluvastaavalta tai muulta henkilökunnalta.

Koen että työtäni arvostetaan ja minut otetaan aina hyvin vastaan. Kaikki työtehtävät pyrin tekemään positiivisella asenteella. Asiakkaalta tai työkavereilta saatu suora palaute tuntuu hyvältä ”kiva kun täällä on siistiä”, ”kiva kun teitä siivoojiakin näkyy” tai ”ihanaa kun sinä tulit”.

Rankasta työviikosta palaudun parhaiten minilomailemalla säännöllisesti, lukemalla, ulkoilemalla sekä viettämällä aikaa ja ystävien ja perheen kanssa.

Kirsi Lahti
Ateria- ja puhtauspalvelutyöntekijä

Kirsi Lahti


>> Aiemmat blogikirjoitukset löydät täältä

Päivitetty 21.2.2024