KAARINA KAIKKONEN

(1952)

Kaarina Kaikkonen (1952) on valmistunut Kuvataideakatemiasta 1983 taidemaalariksi, mutta on tullut tunnetuksi kuvanveistäjänä ja installaatioiden tekijänä. Öljyvärien sijaan hän maalaa teoksissaan erilaisilla tekstiileillä ja vaatteilla.

Kaarina Kaikkonen on tällä hetkellä yksi Suomen kansainvälisesti tunnetuimmista ja arvostetuimmista kuvanveistäjistä. Hänen vaatteistaan, erityisesti miesten paidoista ja pikkutakeista, rakentamiaan installaatioita on ollut esillä eri puolilla maailmaa. Miesten pikkutakit kantavat symbolisesti mukanaan taiteilijan isän muistoa. Pikkutakeista ja paidoista luoduissa teoksissa ja installaatioissa yhdistyy niin maalauksellisuus kuin veistoksen kolmiulotteinen muoto. Käytettyjen materiaalien kautta taiteilijan teoksissa ovat vahvasti läsnä aika ja muistot. Kaarina Kaikkonen toistaa samoja elementtejä ja teemoja yhä uudelleen teoksissaan, mutta tekee ne aina rikkaan monikerroksellisesti. Kaarina Kaikkosen tunnetuin miesten pikkutakeista suunnittelema installaatio on Helsingin tuomiokirkon portaille vuonna 2000 sommiteltu Tie. Äidin muisto taas liittyy Yönkuningatar-installaatioon vuodelta 2005. Lähtökohtana yhä jatkuvalle teossarjalle oli äidin kengät, joista taiteilija purkamalla ja leikkelemällä toteutti aivan huikaisevan kauniita taideteoksia.


Taiteilija on tehnyt useita julkisia teoksia mm. Hanasaaren kulttuurikeskukseen vuonna 2009 valmistunut pronssinen Eteneminen, yhteisötaideteoksena toteutettu Kohti syvempiä vesiä, 2009, keittiöastiat, Mikkelin yliopisto, Omille siiville, 2012, Käpylän peruskoulu, Helsinki, We Share the Dream, 2015, t-paidat, Buffalon kansainväliselle lentokentällä, USA.

Kaarina Kaikkonen on saanut lukuisia palkintoja kuten Valtion kuvataidepalkinnon 1989 ja Taiteen Suomi -palkinnon vuonna 2001.

Kaarina Kaikkonen

1952

 

KOHTI UUTTA HUOMISTAKuvassa Kohti uutta huomista -teos kaupungintalon aulassa

2011

installaatio

tekstiilit, vaatteet

Kaupungintalon aula, Kankurinkatu 4-6
(nähtävissä virastoaikaan)

  

Hyvinkään uuteen kaupungintalon prosenttiperiaatteella tilatun teoksen tekijäksi valikoitui hyvin luontevasti kuvanveistäjä Kaarina Kaikkonen. Hänen teoksissaan käyttämänsä materiaalit - vaatteet ja tekstiilit - liittyvät olennaisesti kaupungintalon historiaan, sillä uuden kaupungintalon paikalla on sijainnut villatehtaan kankaiden valmistus ja viimeistely. Kaarina Kaikkosen teoksissa on aina ollut hyvin voimakas symbolinen side tila, materiaalin ja tekniikan välillä. Hyvinkään teoksessa on käytetty materiaalina osittain kaupungin ja erityisesti kaupungintalon työntekijöiden lahjoittamia vaatteita. Teos näin materiaaliensa ja vaatteidensa kautta kunnioittaa naisten tekemää työtä. Taideteoksessa on mukana jopa sellainen vaate, jonka kangasmateriaali on valmistettu villatehtaalla. Kaarina Kaikkonen on hyvin tarkkaan miettinyt tilateokseen tulevat värit, hän maalaa vaatteiden eri sävyillä aina vaaleista pastelleista vahvoihin tummiin sävyihin asti. Vaatteet ovat peräisin niin aikuisilta kuin lapsilta. Heidän vaatteillaan on teoksessa erityismerkitys. Ne viittaavat jatkuvuuteen, sukupolvien ketjuun, jotka tulevat kulkemaan ja olemaan kaupungintalolla niin työntekijöinä kuin kaupunkilaisina. Tähän tulevaisuuteen viittaa myös tilateoksen nimi Kohti uutta huomista.  

.

Päivitetty 24.3.2023