Unelmapaja 2019

Unelmapajan satoa  –   kiitos asiakkaille!

 

Hyvinkään pääkirjastossa järjestettiin Unelmapaja asiakkaille 5.9.2019. Asiakkaita kävi runsaasti ja kirjasto sai paljon kiitosta palveluistaan ja kehitysehdotuksia. Pajassa asiakkaat saivat kahvikupillisen ääressä kertoa millaista palvelua he ovat saaneet kirjastolta ja mitä toivottaisiin palveluilta. Vastata sai kirjallisesti kysymyslomakkeisiin ja lyhyemmin Unelmapuuhun, jonka lehtiin kirjoitettiin toiveita. Kirjallisten vastausten keruu jatkui vielä muutaman viikon tapahtuman jälkeen kirjaston yleisötiloissa.

Unelmapaja oli osa kirjastolla aloitettua asiakaspalvelun palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun keinoin kirjastolla pyritään parantamaan asiakkaiden kirjastokokemusta. Kirjastolle on perustettu mm. uusi työryhmä, joka pohtii asiakaspalvelun kehittämistä ja jonka jäsenet ovat mukana erilaisissa palvelumuotoilun koulutuksissa ja niihin liittyvissä projekteissa.

Unelmapajan vastausten perusteella on tarkoitus, että saisimme toteutettua muutamia asiakkaiden ehdotuksia. Jonkin verran tuli toiveita myös sellaisista asioista, joita meillä jo on. Osa palveluista on asiakkaille tuntemattomia eli tiedottaminen on tärkeää palveluiden toteuttamisessa. Tällä hetkellä tiedotamme palveluistamme paikallislehdessä, kirjaston nettisivuilla, Facebookissa, kaupungin tapahtumakalenterissa sekä kirjaston ilmoitustaululla. Lisäksi kirjastossa on jaossa paljon erilaisia esitteitä toiminnastamme. Unelmapajassa toivottiin sähköistä asiakaskirjettä.

Monet asiakastoiveet liittyivät tilojen saamisesta viihtyisämmiksi, esim. toivottiin lisää oleskelutiloja ja parempaa valaistusta.  Valaistusremontti onkin parhaillaan käynnissä. Asiakaskyselyissä tulee aina toiveita laajemmista aukioloajoista, niin nytkin. Tällä hetkellä ei ole mahdollista lisätä aukioloaikoja. Tilojen muuntaminen siten, että saataisiin lisää opiskelu- ja oleskelupaikkoja, on 60-luvulla rakennetussa talossa haasteellista. Yksittäiset aineiston hankintatoiveet ovat helpompia toteuttaa.

Jatkossa on tarkoitus ottaa asiakkaat entistä paremmin mukaan kehittämistyöhön, esimerkiksi aamu- tai päiväkahvien merkeissä. Näissä tilaisuuksissa saamme tärkeää tietoa asiakkaiden kokemuksista kirjastossa, sekä siitä millaiseen suuntaan kirjastopalveluiden halutaan muuttuvan.

 

Esimerkkejä Unelmapuun toiveista:

  • oma tila taaperoille
  • mukavat ja pehmeät tuolit ja sohvat
  • lukusalin tuoleihin huopatassut
  • enemmän auki kesällä
  • lisää kirjailijavierailuja
  • onko mahdollista saada toista mikroa lehtien lukuun? (vastaus:  kaikilla kirjaston e-booking asiakaskoneilla voi lukea ePress ja eMagz –lehtiä sekä kirjaston langattomassa verkossa omalla laitteella ja tabletilla)
  • pieni kahvio tai edes automaatti
  • naulakko yläkertaan
  • Tex Willer –lehti  (vastaus: tilataan vuodelle 2020)
  • että tablettien yhteydessä olisi kuulokkeet (Vastaus: kuulokkeita voi lainata neuvonnasta)

 

Päivitetty 21.9.2022