Mitä kaikkee tulee soten olla?

Vietin viime viikolla laskettelulomaa Levillä. Matka taittui henkilöautolla edestakaisin, vaikka en ole nyt aivan varma asian ekologisuudesta, joustavuudesta kylläkin.  Ennen reissua pohdimme lääkärin kanssa, että poistetaanko polvesta nestettä ennen vai jälkeen loman. Päädyimme nesteen poistoon reissun jälkeen, aika joustavaa sote-palvelua. Joka tapauksessa radiosta kuului matkalla Suurlähettiläiden kappale, mitä kaikkee tulee miehen olla. Kappaleessahan miehelle asetetaan melkoisia vaatimuksia ja toivotaan miehen olevan samaan aikaan…

"komeaa ja kaunista,
samaan aikaan kilttiä ja tuhmaa,
hoikkaa ja hauista,
ilmeessä älyä ja uhmaa,
kokemusta täytyy olla,
mutta sopivasti poikamainen,
eksotiikka plussaa on,
kunhan on suomalainen"

Laskettelun ja työnteon lomassa olen seurannut käynnissä olevaa vaalikeskustelua, jossa pääteemoina ovat olleet tällä kertaa muut kuin sote-asiat. Asia palannee kuitenkin vaalien jälkeen uuden hallituksen pöydälle touko-kesäkuussa 2019.

Olen tässä pohtinut siirryttyäni Keusoteen töihin, että mitä kaikkee soten nyt sitten tulisi olla, tai mitä poliittisia odotuksia siihen liittyy.

  •  edullista ja oikea-aikaista
  •  palveluiden piiriin tulee päästä heti ja jonot minimissä
  •  samaan aikaan parasta ja halpaa
  •  Leania ja tehokasta vaikka runsaasti resursoitua
  •  välittävää mutta tiukasti priorisoitua
  •  expertiisiä täytyy olla
  •  mutta sopivan edullisesti ja halpaa...

Vaikka työskentelen Keusotessa, olen taustaltani lähinnä palveluiden käyttäjä ja toivoisinkin, että rakenteellisten uudistusten sijaan sote-palveluita tarkasteltaisiin lähinnä palveluiden tai palvelukokemuksen näkökulmasta.

Perheellisenä miehenä sote-palvelut ovat kyllä tuttuja neuvolapalveluista vastaanottopalveluihin. Suurimman vaikutuksen minuun ovat tehneet minusta tai perheestäni kiinnostuneet sote-ammattilaiset, on palvelu ollut sitten julkisen terveydenhuollon tai yksityisen terveyshuollon piirissä.

Palveluiden piirissä on tullut jonotettua paljon niin kotona kuin terveysasemalla. Aina, kun olen kokenut tulevani kohdelluksi yksilönä, on lopputuloksena ollut kuitenkin positiivinen kokemus, vaikka asian tila ei välttämättä ole ollut sinällään positiivinen.

Keusote tekee parhaillaan ensimmäistä strategiaansa ja tekee valintoja/priorisointeja suuntautumisensa suhteen.  Samoin kuin tuleva hallitus kansallisen sote-ratkaisun osalta.

Mitä kaikkee tulee Soten olla? 

Oma vilpitön vastaukseni on; ihmisarvoinen palvelukokemus, siellä ja silloin, kun sitä tarvitaan, mutta mutta…

Ratkaisujen äärellä on hyvä muistaa, että todelliset ongelmat taitavat kuitenkin olla paisuneen hyvinvointivaltion ongelmia; raha ei riitä, vaikka sitä on enemmän kuin koskaan. Tulonsiirrot eli kotitalouksille maksetut sosiaaliturvaetuudet ovat viisinkertaistuneet vuosien 1975-2015 välillä (EVA Hyvinvointivaltio numeroina). Kuntien lakisääteisten tehtävien määrä on viisinkertaistunut 1970-luvulta alkaen (Kuntaliitto). 1990-luvun alusta vuoden 2013 loppuun mennessä oli tullut kaikkiaan 270 uutta lainsäädännöllistä velvoitetta, saavuttaen 535 lakisääteisen tehtävän määrän. Julkiset menot jatkavat kasvuaan vääjäämättä, koska myös näennäisesti ilmaisten hyödykkeiden kysyntä on ääretöntä. 

Tämän päivän ihmisten voi olla vaikea ymmärtää, että 1950-luvulla Suomen säästämisaste(10 %) oli Euroopan ja maailman korkeimpia, vaikka nykynäkökulmasta ihmiset olivat köyhiä. Tuon ajan ihmiset eivät olleet kuitenkaan kuulleet ihmeellisestä hyvinvointivaltio-takaseinästä.  

Mitä kaikkee tulee soten olla? 

Oma vilpitön vastaukseni on edelleen; ihmisarvoinen palvelukokemus, siellä ja silloin, kun sitä tarvitaan, mutta tämän toteuttaminen edellyttää priorisointia itsestään selvyytenä pitämiemme hyvinvointipalveluiden välillä.

Antti Ylä-Jarkko

Tietohallintojohtaja

 

 

 

 

Päivitetty 16.4.2019 Tulosta

 
 


Sandelininkatu 1, PL 46
05800 Hyvinkää
kirjaamo@keusote.fi

Kuntayhtymän Y-tunnus: 2844969-4

 

 
Verkko-osoite ja tunnus:
OVT tunnus: 003728449694
Operaattorin (CGI) välittäjätunnus: 003703575029
Operaattori CGI Suomi Oy


Paperilaskut:

Keski-Uudenmaan sote ky
Ostolaskujen käsittely
PL 1
05801 Hyvinkää