Unohdetaan himmelit - asiakasystävällisempi sote Change Dayn avulla

Keski -Uudenmaan sotessa yhdistetään osaaminen ja voimavarat yli kunta - ja organisaatiorajojen asiakashyödyn lisäämiseksi. Tässä työssä julkinen, yksityinen ja kolmas sektori ovat asiakkaan kumppaneina. Change dayssa työskennellään yhdessä sujuvan ja tarkoituksenmukaisen asiakasohjauksen, kuntoutuksen ja vastaanotto- ja päivystyspalveluiden kehittämiseksi alueella.

Ai mikä Change Day?

Change Day on Britanniasta alkunsa saanut uudistusliike, jossa sosiaali- ja terveydenhuollosta tehdään entistä asiakaslähtöisempää alan ammattilaisten ja asiakkaiden konkreettisten tekojen avulla. Ruohonjuuritason muutosta on tehty Briteissä vuodesta 2013.

Syksyllä 2015 Change Dayta vietettiin ensi kertaa Suomessa. Tuolloin mukaan lähti lähes sata työyhteisöä, joissa kaikissa henkilökunnalta kerättiin henkilökohtaisia lupauksia parempien palvelujen puolesta. Change Day ei ole vain yksi päivä vuodesta vaan jatkuvaa sote-henkilöstön tekemistä omassa arjessaan.

Uusi vuosi, uudet tuulet, mutta tavoitteena edelleen asiakaslähtöisyys 

Mitä tällä kertaa siis tehdään toisin? Change Dayn kehitystyön voi tiivistää kolmeen sanaan: konkreettisemmin, mitattavammin, tavoitteellisemmin.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tällä kertaa satsataan entistä enemmän työyhteisön yhteisten tavoitteiden asettamiseen ennen lupausten keräämistä. Näin jokainen voi miettiä entistä käytännönläheisemmin, mitä juuri minä itse voin tehdä tavoitteen toteutumisen hyväksi. Tärkein muutos 2015 vuoden Change Dayhin verrattuna on, että tällä kertaa asiakkaat otetaan konkreettisesti heti alusta lähtien mukaan palveluiden kehittämiseen ja he auttavat työyhteisöä asiakaslähtöisen tavoitteen määrittelyssä.

Miten homma etenee?

Mukaan tulleet työyhteisöt haluavat lähteä kehittämään arkipäivän työtä asiakaslähtöisempien palveluiden ja hyvän työyhteisön puolesta. Nämä tavoitteet tukevat toisiaan: kun työyhteisö puhaltaa yhteen hiileen yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi, se parantaa työilmapiiriä, joka taas yleensä näkyy myös asiakkaille.

Aito asiakaslähtöisyys puolestaan lähtee siitä, että uskalletaan aidosti pysähtyä kuuntelemaan, millaisia kokemuksia asiakkaalla palveluista on.

Työpajasarjan ensimmäisessä työpajassa määritellään konkreettinen, tarkka ja mitattava tavoite, jota kohti mennään puolen vuoden aikana. Myöhemmissä työpajoissa käydään läpi työyhteisöjen onnistumista ja pysähdytään niihin osa-alueisiin, joissa on vielä kehittymisen varaa sekä määritellään jokaisen oma lupaus yhteisen tavoitteen hyväksi. Syksyllä 2017 arvioidaan, miten tavoitteiseen on päästy ja vietetään jälleen Change Day -juhlapäivää yhdessä asiakkaiden kanssa. Parhaiten onnistunut tiimi palkitaan Vuoden Muutosvoima palkinnolla.

Lisätietoja

Pirjo Laitinen-Parkkonen, hankejohtaja, p. 040 182 5797, pirjo.laitinen-parkkonen@hyvinkaa.fi. 

 

Päivitetty 6.2.2017 Tulosta

 
 


Sandelininkatu 1, PL 46
05800 Hyvinkää
kirjaamo@keusote.fi

Kuntayhtymän Y-tunnus: 2844969-4

 

 
Verkko-osoite ja tunnus:
OVT tunnus: 003728449694
Operaattorin (CGI) välittäjätunnus: 003703575029
Operaattori CGI Suomi Oy


Paperilaskut:

Keski-Uudenmaan sote ky
Ostolaskujen käsittely
PL 1
05801 Hyvinkää