Pankkipalvelut
Tämän sivun tarkoitus on palvella kaupunkilaisia poikkeustilanteessa. Päivitämme tietoja mahdollisuuksien mukaan, mutta emme vastaa tietojen ajantasaisuudesta. Kaupunki ei myöskään vastaa alla lueteltujen palveluiden sisällöstä tai mahdollisista muutoksista niissä.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Pankkiasiat
Yleistä
- Useiden pankkien toimipisteet ovat auki rajoitetusti, samoin kassapalvelut. Joihinkin konttoreihin otetaan sisään vain 10 henkeä kerrallaan. Pankkiasiat kannattaa hoitaa nyt verkossa tai käyttäen pankkien mobiilisovelluksia.
- Kiireellisissä asioissa kannattaa ottaa yhteyttä omaan pankkiin puhelimitse.
- Käteisellä maksamisen sijasta kannattaa suosia mobiilimaksamista tai etämaksua.
- Useimmat pankit myöntävät lyhennysvapaita kuukausia lainoille.
- Jos vuokranmaksukyky on alentunut epidemian vuoksi, kannattaa olla yhteydessä vuokranantajaan, jonka kanssa voi sopia maksuaikataulusta. Vuokranmaksuun voi hakea asumistukea tai toimeentulotukea.
Suoramaksu - laskun maksu automaattisesti ilman verkkoasiointia
- Tarkista, onko laskuttajallasi käytössä suoramaksu (ota yhteyttä laskuttajaan).
- Ota yhteys oman pankkisi asiakaspalveluun ja sovi suoramaksun käyttöönotosta.
Maksukuori - laskun maksaminen ilman verkkopankkitunnuksia
- Kun suoramaksu ei ole vaihtoehto eikä sinulla ole käytössäsi verkkopankkitunnuksia, voit käyttää maksukuorta laskujen maksamiseen. Tarkista omasta pankistasi maksukuorien ja tilinsiirtolomakkeiden käytännöt.
- Maksukuoria ja tilisiirtolomakkeita voi noutaa itselle tai toisen puolesta. Pankista saat maksukuoren käyttöohjeet. Osa pankeista myös postittaa asiakkaille kuoria.
Viivakoodilliset laskut
- Viivakoodilliset laskut voi maksaa myös R-kioskilla. Kioski perii käsittelymaksuna 4,5€ jokaiselta laskulta. Jos maksaa maksukortilla, laskutetaan myös kortin käytöstä aiheutuvat kulut.
Maksaminen läheisen puolesta
- Läheinen voi tilata laskusi e-laskuina sinun verkkopankkiisi, mikäli läheisellä on käyttöoikeus sinun tiliisi. Voit myöntää käyttöoikeuden läheisellesi esimerkiksi verkkoviestillä tai käymällä konttorissa. Varmista käyttöoikeuskäytännöt omasta pankistasi. Myös yksilöidyllä valtakirjalla voi hoitaa läheisen pankkiasioita.
Käteinen
- Käteisen käyttöä toivotaan nyt vältettävän. Pankin konttorien ja automaattien lisäksi käteistä rahaa saa myös muualta. Osuuspankin ja Danskebankin maksukortilla käteistä voi nostaa myös K-kaupoista, Tokmanneilta, S-kaupoista ja Neste-palveluasemilta. S-Pankin asiakkaat voivat nostaa pankkikortilla käteistä maksutta S-ryhmän toimipaikkojen kassoilta. Nordean asiakkaat voivat tilata käteistä Postin toimipisteisiin.
- R-kioskilta voi nostaa korttiostoksen yhteydessä korkeintaan 50 euroa, mikäli kioskin kassassa on riittävästi rahaa. K-kaupoissa maksiminosto on 200 euroa.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Pankkipalvelut Hyvinkäällä
- Ei käteispalveluja (loppui 1.1.2020). Palvelut ajanvarauksella.
- Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelu puh. 0200 2580 ma-pe klo 8-18.
- Konttorit palvelevat toistaiseksi vain ajanvarauksella. Pankkisiirrot voi tuoda pankin postilaatikkoon missä vain kuoressa.
- Asiakaspalvelu puh. 010 444 2442 ma-pe 8.00-18.30, la 10.00-16.00.
- Konttorit palvelevat toistaiseksi vain ajanvarauksella.
- Asiantuntijapalvelut ajanvarauksella puhelin- ja verkkoneuvotteluna ma-to klo 8-19, pe klo 10-16.30.
- Kassapalvelut ajanvarauksella ma-pe. Pankkisiirtokuoria voidaan myös postittaa.
- Henkilöasiakkailla on mahdollisuus tilata käteistä lähimpään Postin palvelupisteeseen.
- Puhelinpalvelu puh. 010 773 6777 palvelee ma-pe 8-22, la 10-14.
- Hyvinkään konttori avoinna ma-pe klo 10.00-16.30.
- Raha-asioita voi hoitaa puhelinsoitolla. Tunnistautumiseen ei tarvitse välttämättä verkkopankkitunnuksia. Laskuja voi maksaa palvelussa 1000 euroon asti.
- Nordean puhelinasiakaspalvelu puh. 0200 3000 palvelee arkisin klo 8-20 ja viikonloppuisin klo 9-17.
- Avoinna ma-pe 9-20, la 9-18.
- Puhelinpalvelu puh. 010 76 5800 ma-pe 9-18, pankkisiirtokuoria voidaan myös postittaa.
- Hyvinkään konttori avoinna ma-pe 9.30 - 16.30.
- Kassa ma-pe klo 9.30-12.00, riskiryhmille suositus asioida klo 9.30-10.30. Asiantuntijapalvelut ma-to 8-19, pe 9.30-16.30.
- Asiakaspalvelu puh. 0100 0500 ma-pe klo 8-16.
- Oma puhelinlinja erityistukea tarvitseville ja heidän läheisilleen pankkiasiointiin, puh. 010 252 9627 ma-pe 9-16.