Miten osallistuva budjetointi käytännössä toteutetaan?

Kaikille kuntalaisille avoin haku

Kuntalaisilta pyydetään ehdotukset osallistuvan budjetoinnin avulla rahoitettavista kohteista ensisijaisesti sähköisten kanavien kautta. Sähköiset osallistuvan budjetoinnin kanavat avataan 8.1.2024 ja aikaa ideoiden jättämiseen on tammikuun loppuun.

Kaikki määräaikana saadut ehdotukset käydään läpi kaupungin toimesta ja varmistetaan, että ehdotukset täyttävät ennalta määritellyt arviointikriteerit. Pohjana käytetään kaupunginhallituksen päätöstä Osallistuvan budjetoinnin mallia koskien (KH 25.11.2019). Mikäli ehdotus täyttää kriteerit, laaditaan sen toteuttamiselle alustava kustannusarvio. Kun ehdotuksille on saatu alustavat hintalaput, otetaan ne mukaan kaikille kuntalaisille avoimeen äänestykseen.

Äänestys toteutetaan sähköisen järjestelmän avulla 13.3.-4.4.2024 välisenä aikana. Tulosten julkaisupäivä on kesäkuun alussa, jonka jälkeen kaupungin puolella tehdään tarvittavat hallinnolliset päätökset, hankinnat jne. Tavoitteena on, että toteutettaviksi valitut ehdotukset toteutetaan vuoden 2024 kuluessa.

Lue myös:

Mistä osallistuvassa budjetoinnissa on kyse?

Millä perusteilla kuntalaisilta saadut ideat/ehdotukset valitaan jatkoon?

Päivitetty 21.12.2023