Punaojan päiväkodin Aurinkokuja "Leikin lumoa"-hankkeessa

Aurinkokujan lapset leikkivät eläimillä. Maatilan eläimillä ja navetalla leikittiin päivittäin. Siksipä otimme maatilan eläimiä mukaan metsäretkelle ja loimme niiden avulla taaperoteatteriesityksen yhdessä Aurinkokujan nuorimpien lasten kanssa.

Metsä on aivan päiväkodin vieressä, sinne kulku on helppoa eikä matka ole pitkä. Maahan laitettiin vihreä liina ja liinan päälle aseteltiin mukaan otetut eläimet. Katselimme lasten kanssa eläimiä ja sitten lapset hakivat eläimille ruokaa ja majatarpeita. Kun eläimillä oli ruokaa ja oma paikka liinan päällä valmiina, lauloimme yhdessä niille "Pippolan Vaari" -laulun. Se oli lapsille tuttu ja mieluisa laulu. Aikuinen otti liinalta käteen aina sen eläimen, josta säkeistössä laulettiin. Muut aikuiset näyttivät eläimen tukiviittoman samanaikaisesti. Lopuksi laulettiin Viisi pientä possua-laulu koska päiväkodissa ei ollut niin monta ankkaa. Laulun lopussa lammesta nosti päänsä isosika ja sanoi kuuluvalla äänellä RÖH! Ja niin kaikki possut tuli takaisin…

Seuraavalla kerralla metsään otimme eläinten lisäksi mukaan tabletin. Tällä kertaa lapset etsivät eläimille kodin metsästä itse tai aikuisen tuella. Kun koti löytyi, lapsi kuvasi eläimen uudessa metsäkodissaan. Lapsi piti itse kiinni tabletista ja kuvasi, aikuisen tuki oli tukea tabletin kädessä pysymistä. Kuvat tulostettiin ja niistä tehtiin valokuvanäyttely ulko-oven viereen. Lapset esittelivät kuvansa kotiväellä hakemis- ja tuontihetkissä. Tarkoitus oli, että lapset saduttaisivat ottamistaan valokuvista. Tämä ei toteutunut kuitenkaan suunnitelmien mukaisesti tällä kertaa.

kuvassa on pieni muovinen hevonen puun oksalla alaspäin

kuvassa lapsi ottaa tabletilla kuvan puun runkoon asettamastaan valkoisesta muovilehmästä

Lasten kiinnostuksen kohteita hyödynnettiin myös musiikkikasvatuksen ja varhaislukemisen vahvistamisen näkökulmasta. Eräänä aamuna pienryhmä jäi sisälle muiden lasten lähtiessä ulos pihalle leikkimään. Pienryhmä-hetkellä kasvattaja oli kiinnittänyt salin seinille maatilan eläinten kuvia. Niiden luo ajeltiin traktorilla, kun laulussa kyseinen eläin mainittiin.

https://sonichits.com/video/Lastenmusiikkiorkesteri_Ammuu!/Traktorilla_Ajelen

Lopuksi lapset kuuntelivat kuvakirjan maatilan eläimistä piirissä istuen lattialla. Kasvattaja luki kirjan ja Anne tallensi hetken tabletille. Tallenteen tavoitteen oli seurata lasten tarkkaavuuden ylläpitämistä ja aikuisen tukea lapsille kuuntelemisen kannattelussa.

Eräänä aamuna lähdimme metsäretken sijaan kävelylle ja otimme mukaan tabletin. Lapset kuvasivat kävelyretken aikana haluamiaan kohteita. Aikuisen tuki oli jälleen vain tabletin kannattelu ja sekin vain tarvittaessa. Tuimme myös muutamia lapsia kuvaamiseen, se tuntui olevan heille uusi asia. Alla lasten ottamia valokuvia retkestämme. Niissä on nähtävissä hyvin Päivi Setälän näkemykset lasten valokuvailmaisusta vaikkakin Setälän tekemä väitös koskikin esikouluikäisiä ja alkuopetusikäisiä lapsia.

kuvassa on maassa olevia syksyn lehtiä ja kuvassa näkyy muutamista lapsista vain kumisaappaiden kärjet

kuvassa on syksyistä metsän reunaa ja ojan sininen rumpuputki

kuvassa on sininen rumpuputken pää

kuvassa on lasten vaalenapunaisten kumisaappaiden kärjet sekä narulenkki josta pidetään retkellä ollessa parin kanssa kiinni

kuvassa on suuren kuusen latva ja sininen taivas

kuva on liikkeestä

Kuvaaminen ja varhaislukemisen kannattelu jatkui myös isänpäivälahjan yhteydessä. Lapsi otti kaverista kuvan tämän roikkuessa renkaissa. Ennen valokuvan ottamista harjoiteltiin luvan kysymistä kuvaamiseen. Luvan kysyminen valokuvan ottamiseen toisesta liittyy vahvasti kiusaamisen ehkäisyyn ja se on menetelmänä mainittu KAVIn (Kansallinen audiovisuaalinen instituutti) suosituksissa 2-3 vuotiaiden lasten kanssa käytävissä mediakasvatuksen sisällöissä. Kun lapsi antoi toiselle kuvausluvan ja kuva otettiin, tehtiin niistä kirjanmerkki isälle isänpäivälahjaksi.

                                                            Varhaiskasvatuksen opettaja Anne Knape

Päivitetty 16.11.2020