
Black Matters installaatio, sekatekniikka
Karen Scheperin työt on usein suunniteltu sarjoiksi ja tiettyyn tilaan liitettyinä installaatioina ne muotoutuvat jatkuvasti uudelleen. Asettelun myötä seinämaalaukset ja katosta ripustetut piirustukset ottavat haltuunsa tilan, jota ne eivät ainoastaan jäsennä uudestaan vaan muuttavat rajattomaksi merkitysten multiversumiksi. Useat hänen töistään sisältävät kirjoitettua ja kuvitettua tekstiä tieteiskirjallisuudesta.

Yksityiskohta: Black Matters -installaatio, sekatekniikka
Teoksessa Black Matters (2011/2017) Scheperin kynät – musta Edding ja Fineliner – ahmivat Charles Strossin romaania Accelerando (ilmestynyt 2005). Hahmoton musta seinämaalaus ja sadat kirjainobjektit muodostavat kerronnan tiloja, jotka pohjautuvat kirjan takakansitekstiin. Käsinkirjoitetut romaanin osat on kerätty triptyykkiin, joka muodostuu paperien muodostamista verkoista. Alkuperäistekstin päällekirjoittamisesta ja osittaisesta poistamisesta syntyy visioita maailmasta, jossa ihmisen historia jatkuu ainoastaan parittelulla nanoteknologian kanssa, ja tästä syntyneiden kehojen avulla universumi on muuttunut nopeutetuksi elintilaksi.
Karen Scheper, syntynyt 1963, asuu Berliinissä. Opiskeli Bremenin taideyliopistossa (1991–1997), myöhemmin Art in Context -ohjelmassa (MA) Berliinin taideyliopistossa (1999–2003). Työskentelee ensisijaisesti piirustusten ja installaatioiden parissa.
Vuosina 2005–2008 Marcelo Aguirren (Spastic Dementia, Evil Spirit) kanssa performansseja, jotka sisälsivät livepiirtämistä, rumpuja, ääniä ja improvisaatiota. Mukana perustamassa työryhmiä "1-0-1 intersex" (nGbK Berlin) ja "Aids-Kunst-Grab" (Berliinin St.-Matthäus-hautausmaan aids-joukkohaudan taiteellinen uudelleen luominen). Vuosina 2013–2016 Oldenburgin piirustusfestivaalin johdossa.
Lukuisia kulttuurikasvatusprojekteja nuorten parissa.