H Y V I N K Ä Ä N T A I D E M U S E O

ESILLÄ NYT

Merja Puustinen ja Andy Best
Happy Valley


Iso sali ja Kaapon galleria
7.5.–31.10.2021

Puustinen ja Best Paradise Express yksityiskohta
Yksityiskohta teoksesta Paradise Express, 2019.

Kuva- ja mediataiteilijat Merja Puustinen & Andy Best ovat tunnettuja kokeellisista kuva-, media-, kaupunki-, ympäristö- ja performanssitaiteen teoksista. Hyvinkään taidemuseon Happy Valley -näyttely tarkastelee ihmiskunnan ja luonnon katoavaa suhdetta. Näyttelyssä esillä olevat teokset ovat Kaapon gallerian Paradise Express -teosta lukuun ottamatta uusia ja varta vasten Hyvinkään taidemuseoon tehtyjä.

Näyttelyn nimi, Happy Valley, viittaa eurooppalaissyntyisten aristokraattien ja seikkailijoiden ryhmään ja heidän dekadenttiin elämäntapaansa huumehuuruisessa kuplassa maailmansotien välissä Keniassa ja Ugandassa. Kolonialismin perintönä kokonaisia kulttuureja, maanosia, kansoja, eläinkuntaa ja mineraaleja on huoletta hyödynnetty länsimaisten kuluttajien tarpeiden tyydyttämiseksi.

Näyttelyn teokset ovat kirkkain värein tehtyjä, suurikokoisia ja kätkevät taakseen paljon symboliikkaa. Näyttelyn voi kokea värikkään viihteellisyyden kautta tai tutustuen teosten yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Kaikki tavat kokea Happy Valley ovat oikeita.

Museon aulassa sukupuuttoon kuolleiden eläinten muistoksi pystytetty lippusalkorivi vastaanottaa museoon saapuvat vieraat. Lipputeema jatkuu Isossa salissa, jossa suurien ilmatäytteisten monstereiden seassa kattoon ripustetut valtavat liput ottavat kantaa poliittisiin epäkohtiin, kuten rasismiin. Ison salin ovat vallanneet entisaikojen merimonsterien ja nilviäisten risteymät, tarjoten kokemuksen juhlimisen jälkeisestä liskojen yöstä tai hirviökarnevaalista. Ilmatäytteiset valtavan suuret ja värikkäät veistokset kutkuttavat ja hämmästyttävät samaan aikaan. Isojen humisevien ja räikeän väristen teosten keskellä kulkiessaan museovieras saattaa tuntea itsensä pieneksi.

kuva näyttelystä

Taiteilijaparin näyttelyissä yhteisöllisesti osallistavalla pedagogisella ohjelmalla on keskeinen merkitys. Maalaaminen muraaliin on demokratian ele, jolla maalaajat eli yleisö, museotyöntekijät ja taiteilijat muodostavat kollektiivin. Tämä ele antaa merkityksen sille, millaista tarinaa teokset lopulta kertovat. Pressitilaisuudessa toimittajat pääsevät halutessaan osallistumaan näyttelysalin seinillä olevan muraalin maalaamiseen. Ison salin seiniä kiertävän hirviökulkueen maalaaminen on osa näyttelykokemusta ja yhteisöllinen osallisuus on keskeinen teema teosten esittelyssä.

Länsimaisessa kulttuurissa tuntematon ja yliluonnollinen on usein esitetty hirviön, jumalan, demonin tai mytologisen pedon hahmossa ja nyt nämä hahmot seikkailevat Hyvinkään taidemuseon seinillä kirkkaissa väreissä ja tervehtivät näyttelyvieraita miltei hymyillen ja kysyvät: Millaisen elämyksen Happy Valley sinulle tarjoaa?

Seinämaalaus- ja muovailupiste suljetaan 30 minuuttia ennen sulkemisaikaa.

Näyttelyä on tukenut Alfred Kordelinin säätiö.

Screenshot_2021-05-07 Kordelin_CMYK - Kordelin_CMYK pdf.png


Taidelabra

Hyvinkään taidemuseon uusi näyttelytila ja oppimisympäristö Taidelabra kattaa  museon kokoelmanäyttelytilana tunnetun noin 180 neliömetrin alan. Taidelabran  kehitystyön tuloksena tila on muuntunut moniaistiseksi kokonaisuudeksi, jossa  kuratoitu valikoima kokoelmateoksia on esillä. 

Taidelabrassa voi ihmetellä, oivaltaa, hämmästyä, jopa hämmentyä. Taidelabrassa  pääsee tekemään ja kokeilemaan, taiteen äärellä hiljentymistä ja syventymistä unohtamatta. Kokemiseen, aistimiseen ja toisin näkemiseen houkuttelevat toiminnalliset  pisteet ja taidekasvatukselliset ratkaisut tarjoavat tuoreita näkökulmia taiteen kokemiseen  ja kokoelman teoksiin.

Näkymä Taidelabran keltaisesta huoneesta.
Kuva: Jussi Tiainen


Taidelabrassa pääsee tutustumaan kokoelmateoksiin viiden teeman kautta: ensimmäisessä huoneessa voi tutkia muun muassa liikettä ja rytmiä sekä musiikin vaikutusta kokemukseen ja tulkintaan. Toinen huone on omistettu Helene Schjerfbeckin taiteelle. Fantomatico Oy:n toteuttamassa digitaalisessa installaatiossa voi syventyä Schjerfbeckin hyvinkääläisiin malleihin ja taiteilijan Hyvinkään-aikana kehittyneeseen ilmaisuun.

Kolmas tila houkuttelee värien, muotojen ja abstraktion äärelle sekä kannustaa  leikkimään liike- ja kosketusaistilla. Neljännessä huoneessa astutaan maisemamaalaukseen ja nautitaan kevään ja kesän vehreydestä. Viides tila nostaa esiin taiteilijan prosessit, työvälineet ja materiaalit.

Taidelabra avaa uusia näkökulmia lasten ja nuorten lisäksi myös aikuisille ja pyrkii madaltamaan kynnystä astua taidemuseoon. Taidelabra ei pysähdy avajaisiin: jo alusta lähtien on huomioitu, että moduulimainen tila ja sisällöt uudistuvat ja  muokkautuvat sekä palautteiden perusteella että vaiheittain tulevaisuudessa.
Henkilö seisoo Taidelabran vihreässä huoneessa.
 
Kuva: Jussi Tiainen

 

 

Päivitetty 24.5.2021