Vanhankirkonsillan työmaa etenee

Opastaulu.jpg 

Vanhankirkonsillan työmaa etenee toukokuun alussa siltakannen nostovaiheeseen. Sillan alla kulkevasta raiteesta johtuen siltakansi nostetaan viikonloppuna yöaikaan ajankohtana, jolloin ei ole rataliikennettä. Koska sillan nosto mahdollisesti herättää kiinnostusta, järjestää kaupunki live-striimauksen siltatyömaalta lauantain ja sunnuntain välisenä yönä 1.-2.5.2021 Työmaa-alueella liikkuminen on ehdottomasti kielletty eikä yleisön kokoontuminen ole sallittua koronarajoituksista johtuen.

Sillan nostoa voit seurata https://www.facebook.com/onairhyvinkaa

Urakoitsija on ilmoittanut säävarauksesta, eli nostoa ei toteuteta turvallisuussyistä, jos tuulen nopeus on enemmän kuin 7 m/s.

Vanhankirkon siltahanke valmistuu vuonna 2021

Uudenmaankadun ja Hangonsillan asuinalueen yhdistävän kevyen liikenteen Vanhankirkonsillan sekä Vanhankirkonkujan rakennustyöt on tarkoitus saada valmiiksi elokuuksi 2021.

Valmistuessaan silta tarjoaa turvallisen ja esteettömän kulun keskustasta muun muassa Kipinä-taloon uuteen Hyvinkään lukioon ja Hyvinkään Opistoon. Vanhankirkon kujan osalta lisätään valaistusta ja rakennetaan kulkuyhteys uuteen siltaan. Kulkuyhteys Hyvinkäänkadulle säilyy entisellään.

Sillan kokonaispituus on noin 300 metriä ja pääsy sillalle on täysin esteetön. Hangonsillan puoleisessa päässä on kierreramppi, jota pitkin noustaan sillalle. Siltaväylän leveys on kuusi metriä, myös kierrerampin osuudella. Korkeimmillaan sillan kansi on 9 metriä maanpinnasta.

Tunnetko Vanhankirkonsillan alueen historian? Pian kuljetaan ”Hankopaanan” yli

”Hankopaanana” tunnettua Hangonrataa rakennettiin vuosina 1871–1873. Hangon rata avattiin viralliselle liikenteelle 8.10.1873 ja henkilöliikenteelle 27.10.1873. Siirtolaisliikenteen ja talvimerenkulun vilkastuttua myös Hangon radan käyttö vilkastui. Hyvinkäästä tuli merkittävä risteysasema 1880-luvulla, kun reittiliikenne Hangosta Tanskan, Saksan ja Englannin kautta Yhdysvaltoihin avautui.

Vuonna 1891 Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiö aloitti säännölliset siirtolaiskuljetukset suoraan Hangosta Hulliin. Osa siirtolaisista kulki Hyvinkään kautta Pietariin ja sieltä Libaun sataman kautta eteenpäin. Kaikkiaan maasta lähti noin 250 000 siirtolaista, joista enemmistö lähti Pohjanmaalta.

Hyvinkäälle syntyi siirtolaisia palvelevia yrityksiä mm. siirtolaismajoitusta, hotelleja ja matkanjärjestelyyn liittyvää asiamiestoimintaa. Siirtolaiset viettivät Hyvinkäällä yleensä yön tai kaksi vaihtaessaan junaa matkalla kohti amerikkalaista unelmaa. Suurin osa matkalaisista viipyi Hyvinkäällä vain hetken, mutta jotkut heistä löysivät pysyvän kodin paikkakunnalta.

Uusi Hangonsillan asuinalue kantaa nimessään ja katujen nimissä muistoja tästä siirtolaisuuden ajasta. Tänä päivänä radan yli rakenteilla oleva silta yhdistää kaupungin historiallisen Rautatiemuseon ja Vanhankirkon alueen uuteen Hangonsillan alueeseen ja Kipinä-taloon. Tie tiedon ja historian välillä kulkee jatkossa tällä sillalla.

Historiateksti: Hyvinkään kaupunginmuseo

Vanhankirkonsilta_kaariF_1.jpg

Vanhankirkonsilta_kaariF_5.jpg

Vanhankirkonsilta_Vaihtoehto-F.jpg

Päivitetty 30.4.2021