Europan15

Kuva Hyvinkään Europan15 alueesta / PIcture of European15 area
Kuvassa 10 innokasta kilpailijaa tutustumassa kilpailualueeseen helteisenä torstaina 25.4.2019

KAUPUNKIKUDELMA

Hyvinkää on osa kasvavaa ja kehittyvää pääkaupunkiseudun metropolialuetta. Helsinki on 60 km etäisyydellä ja saavutettavissa alle tunnissa autolla tai junalla. Hyvinkään keskustan kautta kulkee Suomen tärkein junareitti, etelä-pohjoissuuntainen päärata. Rautatie rakennettiin 1850-luvulla ja siitä alkaen Hyvinkää on kasvanut vilkkaaksi kaupungiksi, jossa teollisuus, kulttuuri ja luonto ovat osa seudun identiteettiä.

Hyvinkään ydinkeskustan kehityksen painopiste on ollut radan itäpuolella, jonne on syntynyt uusi kaupallinen keskustakortteli, asuinkerrostaloja ja hallinnon, kulttuurin, sekä vapaa-ajan palveluita historialliseen teollisuusympäristöön. Kilpailualue sijoittuu pääasiassa radan länsipuolelle ja sen  maankäyttö on melko tehotonta ja epäyhtenäistä. 

Kilpailun tavoitteena on laatia yleissuunnitelma alueelle ja tehdä siitä osa elävää ja viihtyisää keskustaa, jossa on monipuolista työ- ja asumistarjontaa.Tavoitteena on myös ratkaista alueen liikenteelliset haasteet ja löytää tavat yhdistää radan eri puolet toisiinsa. Maankäytön vaiheittainen jatkokehittäminen tullaan tekemään yleissuunnitelman pohjalta yhdessä kiinteistönomistajien ja muiden sidosryhmien kanssa.

 

WEAVING URBAN FABRICS

Hyvinkää is part of the Greater Helsinki area with excellent traffic and logistic connections to many directions. Hyvinkää was born when the rail line was first built in the 1850’s. The location on the Salpausselkä ridge with it’s pure groundwater reserves was the foundation for growing industry. Sanatoriums and winter tourism became popular thanks to the quality of fresh air and pine forests. Since then Hyvinkää has grown into a lively city, still carrying the past tension between industry, high culture and nature.

Hyvinkää city center is located on two sides of the main rail line of Finland. On the east side there’s a new shopping quarter, housing and administrational, recreational and cultural services embedded in old industrial buildings. The western side is less defined and lacks character. The objective is to find an urban concept for the project area with various functions including productive uses. The different sides of the rail line should also be better connected to one another. The new urban concept will be used as a guideline to develop the area with various land owners.

Winter picture of Hyvinkää

Päivitetty 3.4.2020