Kaupunginjohtaja Jyrki Mattilan puhe Hyvinkään 100-vuotispäivänä 30.7.2017 Suomen Rautatiemuseolla

Arvoisa yleisö, hyvät naiset ja miehet

kaupunginjohtaja Jyrki Mattila

Tänään 30.7.2017 on Hyvinkään virallinen 100-vuotissyntymäpäivä. Sata vuotta sitten Hyvinkään asemakylän asukkaat olivat tyytymättömiä emäpitäjien Nurmijärven ja Hausjärven päätöksentekoon. Hyvinkää oli silloin Nurmijärven ja Hausjärven takamaata, mutta se oli kuitenkin jo kehittynyt rautatien ja villateollisuuden myötä. Uusi kasvava alue tarvitsi mm. lääkäripalveluja, mutta niitä eivät emäkunnat  halunneet sijoittaa Hyvinkäälle. Niinpä hyvinkääläiset ryhtyivät perustamaan uutta kuntaa ja omaa seurakuntaa. Tuohon aikaan lainsäädäntö edellytti ensin uuden seurakunnan perustamista, minkä jälkeen voitiin vasta kunta perustaa. Siksi Hyvinkäällä seurakunta on muutaman kuukauden kuntaa vanhempi.

Vähän yli sata vuotta sitten Nurmijärven ja Hausjärven takamaat Hyvinkään kylässä kokivat historiansa suurimman muutoksen. Maatalousvaltaiseen paikkaan tuli uusi mullistava kulkuyhteys eli rautatie ja kangasta ryhdyttiin tuottamaan teollisesti villatehtaissa. Pääradan ja Hangon radan rakentaminen sekä uuden teollisuuden olemassaolo synnyttivät asemanseudun, joka lähti sitten nopeasti kehittymään.

Hyvät liikenteelliset yhteydet ja vahva teollinen tuotanto ovat edelleenkin, sata vuotta myöhemmin, Hyvinkään vahvuuksia. Rautatie ja asema ovat edelleen olemassa, Helsinki-Tampere moottoritie kulkee kaupungin kautta, itä-länsisuuntainen yhteys on parantunut valtatie 25 (Hanko-Porvoo) rakentamisen myötä ja valtakunnan päälentokenttä on puolen tunnin ajomatkan päässä. Villateollisuus on korvaantunut maailmanluokan konepajateollisuudella ja monipuolisella yksityisellä ja julkisella palvelutuotannolla.

Hyvinkään maine merkittävänä rautatiepaikkakuntana kärsi tänä kaupungin juhlavuonna suuren kolauksen, kun VR-yhtymä Oy päätti lakkauttaa Hyvinkään konepajan vuoden 2018 loppuun mennessä. Päätös tuli kaupungin tietoon täytenä yllätyksenä ja ilman mitään julkista keskustelua. Syyksi ilmoitettiin kustannussäästöt ja varautuminen tulevaan kilpailutilanteeseen. Toiminta on tarkoitus hajauttaa muille yksiköille mm. Pieksämäelle ja Pasilan Ilmalaan. En henkilökohtaisesti ymmärrä, miksi korjaus- ja huoltotoimintaa ollaan viemässä kenties Suomen tiiviimmin rakentuvaan kaupungin osaan eli Helsingin Pasilaan. Samanaikaisesti kun Malmin lentokenttäaluetta ollaan suunnittelemassa asuntotuotantoon, niin hyvällä sijainnilla olevan Hyvinkään konepajan toimintoja ollaan siirtämässä Pasilaan. Pasila on nyt ja varmasti myös tulevaisuudessa rautatieliikenteen ruuhkaisimpia kohtia. Ymmärrykseni ei riitä siihen, että sinne kerätään lisää uusia toimintoja, jotka voisivat hyvin sijaita hiukan kauempana. Vaikka me täällä Hyvinkäällä katsomme asiaa luonnollisesti hyvinkääläisittäin, voidaan myös päätös kyseenalaistaa seudullisesta ja valtakunnallisesta näkökulmasta. Merkityksetöntä ei ole sekään, että valtakunnan tason rautatiekalusto-osaaminen vaarannetaan.  Konepajan lakkauttamispäätös ei ole herättänyt muualla suurempaa mielenkiintoa. Ministeriöiden johtavat virkamiehet ja poliitikot ovat siunanneet tilanteen.

Viisaat ovat sanoneet, että historiaa on hyvä tuntea mm. sen takia, että siitä voi oppia, kun suunnitellaan tulevaisuutta. Villateollisuuden loppuminen 1990-luvulla ja tuore päätös VR:n konepajan lakkauttamisesta ovat esimerkkejä siitä, miten maailmalla tapahtuva muutos tai yksittäisen yhtiön ratkaisut voivat koskettaa  paikkakuntaa ilman, että kaupunki tai kaupunkilaiset voivat asialle mitään. Pystyykö näihin tilanteisiin varautumaan ja jos voi, niin miten? Kaupungin ainoa keino on yrittää sopeutua muutokseen mahdollisimman ketterästi. On turha jäädä voivottelemaan tilannetta, johon ei enää voi vaikuttaa. Tuleen ei saa jäädä makaamaan. Kaupungissa täytyy olla sellainen perusvire, että jatkuva uudistuminen on välttämätöntä ja että muutos on edemmän mahdollisuus kuin uhka. Villateollisuuden alasajo pystyttiin Hyvinkäällä korvaamaan konepajateollisuudella ja muulla yritystoiminnalla sekä uudistamalla palveluja. Hiiltomon ( Kone Oyj:n Ja Konecranes Oyj:n alueet) ja vanhan villatehtaan kortteleista on tänä päivänä nähtävillä tämä kehitys, jopa niin, että uutta toimintaa on voitu sijoittaa vanhoihin, historiallisiin rakennuksiin. Meidän on meneteltävä samoin VR:n konepajan suhteen. Vaikka emme näe järkeä nykyisen toiminnan alasajossa, on meidän käärittävä hihamme ja löydettävä alueelle yhdessä kiinteistön omistajan kanssa korvaavaa toimintaa. Tähän työhön tarvitsemme kaiken mahdollisen avun.

Kokonaisuutena katsoen satavuotiaan Hyvinkään tilanne näyttää näin syntymäpäivänä hyvältä. Kaupungin talous on saatu viime valtuustokaudella tasapainoon. Uuden strategian, jota me kutsumme pelikirjaksi, mukaan haluamme olla kasvava kaupunki, josta me kaupunkilaiset voimme olla terveellä tavalla ylpeitä. Hyvinkää haluaa olla houkutteleva ja toimia edelleen yhteispelillä yritysten kanssa. Tulemme toteuttamaan pelikirjaa konkreettisten kärkihankkeiden avulla, joita ovat mm. : Hangonsillan 2000 asukkaan kerrostaloalueen  ja sinne tulevan uuden keskuslukion rakentuminen, Sveitsin hotellin ja vapaa-aikakeskuksen sekä asuntojen rakentaminen, Hyvinkään keskustan jatkuva uudistuminen, tapahtumien ja kulttuuri- ja liikuntatoimen  kehittäminen. Hyvinkää haluaa olla myös monipuolisia asumismahdollisuuksia tarjoava paikkakunta siten, että kaupunkikeskustan lisäksi kehitämme myös elinvoimaisia kyliä. Haluamme etsiä myös uusia muotoja kaupunkilaisten osallisuuden ja yhteisöllisyyden edistämiseksi.

Hyvät kuulijat

Kaupungin menestyksen keskeisenä tekijänä tulevaisuudessa on se, että kaupunkilaisilla ja Hyvinkään päättäjillä on kyky yhdistää oikealla tavalla arvokas, historiasta nouseva perinne sekä muuttuvassa ajassa vaadittavat uudistukset.  Hyvänä esimerkkinä tästä taidosta on juuri tämä juhlapaikka. Olemme täällä Suomen rautatiemuseon historiallisella alueella. joka rajoittuu Hanko-Hyvinkää rataan. Radan toiselle puolelle rakennetaan uutta 2020-luvun asuntoaluetta ja uusimuotoista lukiota.

Uskon, että sadan vuoden päästä täällä Suomen rautatiemuseolla joku pitää puhetta ja aloittaa sen sanoilla : Jo kahdensadan vuoden ajan Hyvinkää on ollut kehittyvä ja merkittävä kaupunki Helsingin metropolialueella.

Tervetuloa satavuotisjuhliin. Nauttikaamme hienosta museoympäristöstä, ohjelmasta ja toistemme seurasta. 

Päivitetty 31.7.2017 Tulosta

 Linkki kaupungin etusivulle

LANGUAGE 
In English
По-русски

  

Lähetä e-kortti

 

 

 

Työntekijöille: 
webmail
Opettajat:
- outlook.com/edu.hyvinkaa.fi 

OTA YHTEYTTÄ

PL 86 / Kankurinkatu 4-6
05801 Hyvinkää
p. 019 459 11*
hyvinkaa@hyvinkaa.fi
    
Kartta Villatehtaan alueesta 

Kaupungin sähköpostiosoitteet:
etunimi.sukunimi@hyvinkaa.fi
   
Avoinna:
ma-to klo 8-16, pe klo 8-15

   

PALAUTE

Lähetä palautetta

Puhelinvaihde 019 459 11*

VERKKOLASKUT & OSOITE

Verkkolaskutunnus  ja osoite:

OVT-tunnus   003701258660

verkkolaskuosoite 003701258660

operaattori OpusCapita Group Oy

(välittäjän tunnus 003710948874)

Kaupungin Y-tunnus: 0125866-0