Parantola

Pääasiassa helsinkiläisten lääkärien perustama Hyvinkään Sanatoorio sittemmin Hyvinkään parantola aloitti toimintansa kahdessa arkkitehti Magnus Schjerfbeckin suunnittelemassa puisessa päärakennuksessa ja Karl Hård af Segerstadin suunnittelemassa kylpylärakennuksessa.

Hyvinkää Sanatoorio oli maamme ensimmäinen muille kuin keuhkotautisille tarkoitettu hoito- ja lepopaikka

Arkkitehti Lars Sonck suunnitteli parantolalle jugendlinnan uudeksi päärakennukseksi vuonna 1906. Vuosina 1914 ja 1917 kivistä päärakennusta laajennettiin Sonckin suunnitelmien mukaan.

Parantolan kaksitornisesta kivilinnasta tuhoutui yli puolet talvisodan pommituksissa. Samalla päättyi laitoksen toiminta, joka oli tuonut hohtoa ja salaperäisyyttä teollisuusyhdyskunnan arkeen.

Nykyinen kivirakennus on vuoden 1914 laajuinen.

Heikki Siikosen korjaussuunnitelmat ovat muuttaneet jugendrakennuksen ulkonäköä voimakkaasti. Osa entisistä huonetiloista ja upeista ornamenttikoristeista löytyy rakennuksen sisätiloista. Tornin kattomuoto on muutettu ja jäljelle jääneitä rakennussiipiä korotettu yhdellä kerroksella.

Värikuva ParantolastaHistoriakuvassa Parantola

Päivitetty 5.10.2023