Kuvataidehistoria

Kuvataide liittyy Hyvinkään parhaimpiin perinteisiin. Vuosisadan alkupuolen tunnetuimmista taidemaalareista Hyvinkäällä asui ja työskenteli Helene Schjerfbeck, Tyko Sallinen, Jalmari Ruokokoski, Anton Lindforss ja Yrjö Saarinen.

Modernin kuvanveiston uranuurtaja, professori Terho Sakki teki elämäntyönsä Hyvinkäänkylän Humalassa vanhojen mestareiden jalanjäljissä.

Hyvinkään kuvataideperinteitä vaalitaan taidemuseossa, jossa Yrjö Saarisen ja Kaapo Wirtasen taiteen lisäksi esitellään myös vaihtuvia näyttelyitä. Museo hoitaa lisäksi kaupungin taidekokoelmaa, jota kartutetaan mm. oman alueen taiteella. Kuvataiteella on edelleenkin tärkeä asema kaupungin kulttuurielämässä, sillä täällä asuu ja työskentelee poikkeuksellisen suuri joukko ammattimaisia kuvantekijöitä.

Päivitetty 5.10.2023